Bloggar

Bloggar


Det komplexa ledarskapet

En av deltagarna i Agency Leaders´ Roundtable (ALRT) är byråledaren Anna-Karin Nilsson, på byrån Plakat i Umeå och som jag har bjudit in för att ge några av sina tankar om ledarskapet.



Det komplexa ledarskapet

Varje dag är ny, varje kund är speciell. Vi måste skapa nytt och skapa succéer. För det räcker inte med att leverera - det ska vara det bästa. Kunden vill se resultat för varje investerad krona.

Under flera träffar har kollegorna på de andra byråerna i ALRT och jag diskuterat det komplexa ledarskapet som det innebär att vara byråledare eller VD på en kommunikationsbyrå. Att ena dagen sitta i förhandlingar med kund och nästa se till att diskmaskinen blir lagad, eller ta hand om nedstämda kollegor. Att se till att byrån är lagom lönsam och samtidigt konkurrenskraftig. Att se till att debiteringsgraden ser bra ut samtidigt som de bästa idéerna ska skapas. Att medarbetarna känner frihet och samtidigt trygghet. Dessutom ska man försöka få alla medarbetare att drivas av en längtan att skapa den bästa kreativa kommunikationen.

Samtidigt som detta kan verka som en omöjlig ekvation är det också en helt otroligt rolig utmaning. Att få verka i en miljö som ser ut att handla om nyskapande, kreativitet och att driva affärer - men som i själva verket handlar minst lika mycket om psykologi, människokännedom och att skapa förtroende. För kommunikation är psykologi och följaktligen blir mycket av det vi gör en psykologisk utmaning. Denna utmaning ligger såväl i den kommunikativa uppgiften som i kundrelationer och i interna samarbeten. Med den utgångspunkten ska vi skapa kreativ kommunikation som ska vara helt unik, i syfte att lösa ständigt nya kommunikationsproblem. Det är spännande och väldigt, väldigt svårt. Branschens tjänster är betydligt mer kvalificerade än branschens rykte, tyvärr.

Och mitt i detta finns det viktiga ledarskapet. Ett ledarskap som vi som byråledare står i spetsen för, men som också många andra på byrån är delaktiga i. Jag tänker på CD:n, projektledarna, de andra cheferna etc. Att vara ledare handlar om att göra andra till stjärnor. Det förhållningssättet är viktigt för alla ledare, men alldeles särskilt viktigt i vår bransch.

Att se andra ta plats och växa är det roligaste som finns, och belöningen kommer när man ser hur människor växer med utmaningarna och hur man som ledare kan påverka kulturen i den riktning som man tror på. Som jag ser det, handlar det till stor del om att skapa de bästa förutsättningarna och ta bort hinder för medarbetarna så att de kan få utrymme att skapa de storverk som bygger vår bransch.






And counting.

Jag vet hur det ser ut. Ändå kan jag inte låta bli att slås ned när siffrorna iskallt sköljer över mig där jag sitter, omgiven av spelutvecklare och journalister, professorer och regissörer, kulturministrar och chefredaktörer. Efter 40 års jämställdhetsarbete i Norden, är 80% av de anlitade experterna som uttalar sig i medierna fortfarande män. En genomlysning av en helt vanlig DN en helt vanlig dag visar att 7 av 10 artiklar handlar om män. På film spelas 6 av 10 huvudroller av män, med all sannolikhet regisserade av män. I en av de snabbast växande branscherna, spelindustrin, är 85% av spelutvecklarna män. Inom såväl reklambranschen som i nyhetsrummet råder glädjande nog balans på ytan, men ännu dominerar män toppskiktet, i ledningsgrupperna och inom vissa yrkeskategorier.

Nu gick inte konferensen ”Nordic Gender & Media Forum” i Bergen ut på att prata statistik. Syftet med hela tillställningen är att komma vidare i jämställdhetsarbetet genom konkreta förslag, erfarenhetsutbyten, goda exempel och inspiration. Och det är därför jag själv i rollen som ordförande i HR2020-kommittén medverkar. Arrangören Nordicom (Nordic Information Center for Media and Communication Research) har nämligen uppmärksammat branschorganisationens arbete för en bransch i balans 2020, och har bjudit in KOMM för att vi ska berätta om arbetet med bland annat stadgeändringen, MadWomen och Framtidsstipendiet.

Många diskussioner under dagen handlade om jämställdhet som en demokratisk fråga, att göra alla röster hörda. Om arbetet med att få kvinnor att vilja uttala sig i medierna och våga ta rollen som ledare. Goda exempel lyftes fram. Som Rättviseförmedlingens lista på kvinnliga experter inom olika områden. Som Sara Lindquists insats för att lyfta fram en minoritet inom minoriteten, Queering Sapmi (samiska berättelser bortanför normen). Som organisationen Allt Är Möjligt och deras arbete mot diskriminering, fördomar och för att synliggöra stereotyperna inom reklam och medier. Som pilotprojektet i Helsingfors där alla fakta i en jobbansökan som kan härröras till kön, ålder och härkomst tas bort för att kunna fokusera på kompetens framför något annat. Eller som GoKväll-redaktionen där man satt i system att varje dag räkna antalet män och kvinnor i teamet och notera resultatet på en tavla inför morgondagens arbete.

Från att inledningsvis ha blivit nedtryckt i skoskaften, kunde jag lämna konferensen med en förhoppning om att det blir bättre. Inspirerad av att visa på alternativen, lyfta fram både kvinnliga och manliga förebilder, arbeta långsiktigt, nätverka över alla gränser, våga förändra mönster och, framför allt, fortsätta räkna och synliggöra resultaten.

Christina Gillberg, ordförande HR2020-kommittén

HR2020-kommittén har mångfald i fokus år 2014. Trots det avstannar inte arbetet med att belysa genusfrågorna i vår bransch. Vi utbyter erfarenheter, samlar på oss och sprider goda exempel, verkar över landsgränserna och samarbetar med olika organisationer för att få en bransch i balans 2020. Som i det här exemplet med Nordicom, en institution inom Nordiska Ministerrådet, och Nordic Gender & Media Forum. 


Kari Birkeland-1

Kari Birkeland
 var moderator under hela dagen och inledde debatten. Hon var en av pionjärerna inom NOK TV2, nyhetsankare inom TV2 i åtta år, samt värd och reporter för Lørdagsmagasinet ("Saturday Review"), numera producent på Meyer Film.


Paneldebatt-1

I paneldebatten deltog 
Suzanne Moll, tidigare chefsredaktör på Radio24syv, Berlingske Tidene, programdirektör på TV2 radio och numera internationell mediarådgivare i bland andra Libyen, Kirgistan, Botsvana och Zambia, Sara Eriksson, chefsredaktör för finska magasinet Astra, Anna-Klara Bratt, chefsredaktör för Feministiskt Perspektiv, Johanna Koljonen, finlands-svensk radio- och tv-värd, kritiker, skribent och bloggare. Kari øritsland, strategisk rådgivare på Brandity, Kerstin Brunnberg, journalist och tidigare vd för Sveriges Radio. 


Cannes Lions 2014 - vinnarlistan

Totalt tog Sverige hem 33 lejon, varav 2 Grand Prix och 8 guldlejon till Forsman & Bodenfors samt 1 guldlejon till INGO.


ingo dill

Lejon till svenska byråer:
Forsman & Bodenfors: 2 Grand Prix, 8 guld, 8 silver, 2 brons
Ingo: 1 guld, 1 brons
Åkestam Holst: 2 silver, 1 brons
North Kingdom: 1 brons
M&C Saatchi: 1 brons
Happy Tear: 1 brons
IUM: 1 brons
Deportivo: 1 brons
DDB Stockholm: 1 brons
Volontaire: 1 brons
Lelo: 1 lejon (ingen valör)

Specialpriser:
School of the year: Berghs School of Communication
Independent agency of the year: Forsman & Bodenfors
Future Lions: 2 guld 
Young Lions: 2 silver

Skärmavbild 2014-06-24 kl. 09.37.21 1


Gångna Cannes Lions och nästa veckas Almedalen


Det har varit en inspirerande och händelserik vecka i Cannes. Vi fanns på plats och arrangerade mingel, seminarier och workshops tillsammans med Handelsminister Ewa Björling i sällskap av UD och svenska ambassaden i Paris.

Veckan inleddes med Svenskmingel på Le Goeland. Minglet är en återkommande samlingsplats för branschkollegor, kunder och studenter och anordnades av KOMM och Dagens Media tillsammans med partners Sportsverige och Hemnet.


Se bilder från minglet här

Värdbyrå till årets ”Morning with Creatives” var Prime. Under morgonen diskuterade en panel svensk kreativitet och våra framgångar under temat: DEMOCRACY+CREATIVITY=DEMOCREATIVITY? Där togs bl a tolerans och öppenhet upp som viktiga drivkrafter för kreativitet. Panelen bestod av: Richard Pinder, VD, UK och Internationella Crispin Porter+Bogusky, Tobias Nordström, Head of Planning, Forsman & Bodenfors, Camilla Wallander, VD, Berghs School of Communications, Ewa Björling, Handelsminister, Hedvig Hagwall Bruckner, Copywriter. Moderator var Tom Beckman, ECD, Prime och Global Chair of Creative Collective på Weber Shandwick. Ett fyrtiotal utländska journalister och kreatörer fanns på plats.

Bilder från morgonen

Därefter följde möten med Handelsministern och byråer, uppdragsgivare och även festivalgeneralen Philip Thomas.

Totalt tog Sverige hem 33 lejon varav 2 fantastiska Grand Prix till Forsman & Bodenfors, som också blev utsedda till ”Independent agency of the year”. De svenska Young Lions teamen tog hem 2 silver och i Future Lions tog Berghs-studenterna hem 2 guld. Berghs utsågs också för tredje året till ”School of the year”. Ett framgångsrikt Sverige-år med andra ord.

Ett stort grattis till alla vinnare och tack till alla medverkande gäster och deltagare.


Nästa vecka åker vi till Almedalen

Förbundet är närvarande under Almedalsveckan och deltar i panelsamtal och seminarium. Måndag till fredag kl 17.45-19.00 arrangeras kommunikatörsmingel i Nowas & Resumés trädgård, Kronstallgränd (100 meter från Donners plats). Mellan Ca 18-18.20 hålls dagligen Speakers Corner, ett samtalsforum med olika teman och gäster.

Ett urval av förbundet och medlemmarnas program:

Måndag: 
På måndagen (30/6) kl 13-14 deltar Jessica och Guldägget i Svensk Forms panelsamtal om Designutmärkelsernas betydelse för Sverige/Kan man tävla i Design?
 Representanter från Sveriges främsta designutmärkelser finns på plats. Platsen är Liljehornska husets gård, Strandgatan 16 A. 
Länk till webbsändning: http://vimeo.com/99882797
http://svenskform.se/kalendarium/almedalen-arkitektur-och-designdagen/


Sveriges Kommunikatörer bjuder kl 13.30-14.30 in till en live-workshop där deltagarna uppmanas att lösa tre utmaningar på jämställdhetsområdet i kommunikationsbranschen. Bland de medverkande finns bl a Christina Knight från medlemsbyrån INGO, Helena Norrman, kommunikationsdirektör, Ericsson. Fredrik Wass, konsult, Intellecta och Andreas Drufva, marknadschef, Rättviseförmedlingen.
https://www.facebook.com/events/1505287603020402/


Tisdag:
 
Under kvällen (1/7) kl 17.45-19.00 diskuteras 
Egen, köpt eller förtjänad kommunikation – vem vinner?” i Speakers Corner, Nowas och Resumés trädgård. Jessica är med i panelen tillsammans med Calle Ericsson, VD Appelberg Publishing Group, Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet. Moderator: Rune Nordström, vice VD Nowa Kommunikation.
Länk till webbsändning: 
https://webbmediahuset.solidtango.com/video/nowa-01-jul-18-26
Mer info:
http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/22897;jsessionid=21F26FF4E7101650374CCA9B27FDF5D9?redir=%23eidx_2

Onsdag: 
På onsdag (2/7) bjuder medlemsbyrån Hill+Knowlton in till MA(K)TKAMPEN kl 12-12.50. Kocklandslaget tolkar landsbygdsminister Eskil Erlandssons (C) och gruppledare Mikael Dambergs (S) favoriträtter. Därefter debatterar deltagarna för sin maträtt följt av att gästerna serveras och får lägga sin röst.

Torsdag: 
På torsdag morgon (3/7) arrangerar medlemsbyrån Citat en frukost om Mångfald i kommunikationsbranschen på restaurang Vinäger. Jessica medverkar i panelen tillsammans med bl a. Seher Yilmaz, ordf Rättviseförmedlingen och Mernosh Saatchi, vd Humblestorm. Moderator är Alexandra Pascalidou. Frågor som: ”Hur ska vi få människor med annan etnisk och kulturell bakgrund att söka till vår bransch?” och ”Hur ska vi få våra kunder att förstå att de missar affärsmöjligheter genom att inte tänka in svenskar med olika bakgrund i sin kommunikation?” diskuteras. http://events.citat.com/sv/mangfald

Dagen fortsätter med seminarium hos Almega kl 13-14 i Almedagskupolen/Wisby Strand där ”Kreativitet som tillväxtmotor” är temat. Tillsammans med flera branschorganisationer diskuteras kreativitets betydelse för hela ekonomin och hur Sverige kan bli ett ännu mer kreativt land. Moderator är Per Schlingmann. Från KOMM:s medlemsbyrå Garbergs deltar Lotta Mårlind.
https://www.almega.se/kalendarium/kreativitet-som-tillvaxtmotor
Länk till webbsändning:
http://video.almega.se/secret/10027094/025925ca9dd4fc37958392c7b3583ef5



Cannes-Lions-Logo-2014


Svenskar i juryn

I årets Cannes Lions sitter totalt 13 svenskar i 12 kategorier. Se hela listan nedan.


Branded Content
Ulla-Karin Barrett, The Fan Club

Innovation
Sune Kaae, R/GA

PR
Desirée Maurd, Forsman & Bodenfors

Radio
Emma Eriksson, Le Bureau

Craft
Pia Dueholm, Ingo
Jenny Gadd, Johannes Leonardo, NY

Film
Petra Albrektsson, Åkestam Holst

Media
Annika Rehn Frobell, Lowe Brindfors

Promo & Activation
Hedvig Hagwall Bruckner, King

Direct
Fredrik Simonsson, DDB

Design
Catrin Vagnemark, BVD

Cyber
Tony Högqvist, Perfect Fools

Young Directors Award 
Ysabel Knyphausen


Underkategorier

Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: