Bloggar

Bloggar



Oscar Nilsson om Roger Hatchuel Academy

Vilken vecka! 30 fantastiska studenter från lika många olika länder, 7 intensiva dagar, otaliga legender inom sina områden och alldeles för lite sömn. 

Jag hade varit på semester hemma i Sverige i ett par veckor när jag hoppade på planet till Frankrike. Jag tror inte jag riktigt hade förstått vad det var jag skulle få ta del av under min vecka i Cannes. Tim Mellors och Clive Challis var våra underbara mentorer under veckan. Under tiden som den stora festivalen ägde rum fick vi gå på de seminarier vi ville och sen möttes vi upp i vårt lilla klassrum för att diskutera vad vi sett och dela med oss av våra upplevelser. Dessutom hade vi gästföreläsare inne hos oss flera gånger om dagen som ville hänga lite med oss studenter efter sina föreläsningar på stora scenen. 

Det var absolut ingen brist på aktiviteter, det kändes som att det alltid var minst 3 olika platser jag ville vara på samtidigt. Jag var på så många inspirerande seminarier och workshops med personer som (dags för name drop) Yves Behar, David Droga, Neil deGrasse Tyson, Sir John Hegarty, Joe Pytka, Bono, Tham Khai Meng, Sheryl Sandberg, Bob Greenberg, Jared Leto, Jonah Peretti, David Hasselhoff och många fler. Varje kväll var full av prisutdelningar, strandfester, galakvällar och annat kul. Vi blev även inbjudna på presskonferenser och fick en privat tour bakom kulisserna och såg hur vinnarna utses. Man kände sig verkligen ödmjuk av allt man fick ta del av.

image27

image22

Även om Cannes Lions i grund och botten är en tävling känns det som att det viktigaste var att bara låta sig inspireras av alla talangfulla människor runt omkring. Det är verkligen en festival som sprudlar av uppskattning för kreativitet och hur vi kan göra världen till en bättre plats om arbetar tillsammans. Som Michael Lebowitz uttryckte det:

"Creativity is everyone’s to share. Nobody owns it."

Stort tack till KOMM för möjligheten!

Oscar Nilsson



Professionell styrelseutbildning gm KOMM


bild 4 bild-175

Under hösten har fem kvinnor bland KOMM:s medlemmar erbjudits varsin stipendieplats för att gå en professionell styrelseutbildning. Bakgrunden till styrelsesatsningen var rubriker som pratade om avsaknad av kvinnor i svenska styrelser och min bild av detta var att förbundet skulle kunna erbjuda en lösning. Kommunikation skär, som bekant rakt igenom alla branscher. Och nu med 2 veckors väldigt givande och spännande utbildning och samtal med bla Kia Orback som sitter i en mängd styrelser så har jag fått kompletterade svar att, det är just kommunikation som svenska styrelser idag sägs komplettera med. Bra på alla vis, tycker jag. 


Jag har också under den här studieperioden fått många frågor och mottagit stort intresse för utbildningen. Så; nu har vi förhandlat fram en rabatt som gäller endast medlemmar i KOMM. 


Följande kursdatum och priser gäller:

Intensivkurs: 16-18 november. Övernatting krävs inte, men räkna med kvällsarbete. Kursavgift 23.000 kr exkl. moms (KOMMs pris 18.000 kr exkl moms), i priset ingår allt kursmaterial, lunch och middagar.

Ordinarie kurs: 29-30 januari samt 12-13 februari, dvs 2*2 dagar.
Kursavgift: 21.000 kr exkl. moms (KOMMs pris 16.000 exkl moms), i priset ingår kursmaterial, lunch och middag.

Mer om utbildningen:
Kursen Professionellt styrelsearbete vänder sig i första hand till dig som är styrelseledamot eller som aspirerar till att bli styrelseledamot i ett aktiebolag. Kursen vänder sig även till dig som är ägare och ledning i ägarledda företag, ledningsgrupper, forskare med kommersialisering i sikte och företagets ”unga talanger” kan ha stort utbyte av att gå kursen. Kursen genomförs i centralt belägna lokaler i Stockholm (närjag gick satt vi fyra dagar i Näringslivets hus på Östermalm).Kursen avslutas med provskrivning (japp, räkna med några dagars plugg) och diplomering.


Ur kursinnehållet för Professionellt styrelsearbete:

  • Bolagsorgan, strategier, affärsplan, budget, tillväxt, fusioner
  • Ekonomiska begrepp, styrelsens arbete och sammansättning
  • VD:s roll, VD-rekrytering, VD-utvärdering, risk management, riskkapital
  • Lagar, regelverk, etik, Corporate Social Responsibility
  • Ägardirektiv, bolagsvärden, börsnotering, styrelseutvärdering, koden för bolagsstyrning
  • Provskrivning, avslutning, diplomering
Bland tidigare gästföreläsare: Mikael Nachemson, Kia Orback, Bertil Villard, Gabriel Urwitz, Ebba Lindsö, Pia Anderberg, Jon Risfelt

Kursledare
: Raoul Hasselgren. För mer information klicka här



För anmälan, kontakta:
Nicole Lage-Vianna, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. , tel 070 141 88 91




Kategorin Design:


Visuell identitet som har förmågan att, utifrån en stark grundidé, bygga en helheten av många enskilda delar.

Från  motiveringen:
Ur vilket perspektiv vi än betraktar detta arbete blir vi förförda. Idén, formen, hantverket, genomförandet.

Det är med andra ord oerhört synd att presentationen av SDLs Guldägg  Ränder i Guldäggsboken inte uppfyller ovanstående.

Bilderna i bidraget är hoptryckta och representerar inte det detaljerade hantverket som byrån tagit fram.
Vi beklagar






Boken om Ove Pihl

Bengt Danielsson har skrivit Boken om Ove Pihl. Läs hans förord och ta del av boken på länken nedan.


Det är aldrig berättat.
Ove Pihl trettio år i reklamvärlden
En berättelse om svensk reklams guldålder
Av Bengt Danielsson

Han var 23 år när han 1961 tog amerikabåten till New York för att studera och arbeta som Art Director . Han kom hem och mottogs som en snobb och översittare när han ville införa den amerikanska synen på reklam i svenska reklambyråer. Han var ett andetag från att dö på ett operationsbord. Han har startat två framgångsrika reklambyråer och två bokförlag. Han har skapat många internationellt framgångsrika kokböcker och var en av grundarna till det nu klassiska bokförlaget Atlantis. Han har ständigt varit i hetluften för sin debattlusta och sina åsikter. Han har vunnit hundratals svenska och internationella priser för uppmärksammad och framgångsrik reklam. I 30 år har Ove Pihl arbetat med reklam, utan att kompromissa.

Till boken: http://boken.ovepihl.com/


Epic, boklansering, inspiration och mingel.



Semestrarna börjar lida mot sitt slut och för att starta igång hösten bjuder Guldägget in till en eftermiddag fylld av inspiration.


Möt Fredrik Hallberg, forskare inom digitala medier som
 genom sina studier har svaret på många marknadsförares största frågor just nu. Lyssna också på några av årets Guldäggsvinnare, bläddra i boken och få förhandsinfo om Guldäggets nya digitala plattform. Varmt välkommen till Berghs den 27 augusti kl 13.10-16.00. Se fullt program nedan.
 


PROGRAM
13.10-13.30 Kaffe och lunchmacka serveras.
13.30-14.10 Fredrik Hallberg: "Den engagerade konsumentens död".

14.10-15.00 Guldäggsvinnare om belönade kampanjer.
15.00-15.20 Presentation av Guldäggets nya sajt.
15.20-16.00 Mingel. Vi bjuder på dryck och snacks.


PLATS
Berghs School of Communication, Sveavägen 36, aulan.
 
ANMÄL DIG HÄR



Underkategorier

Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: