Bloggar

Roger Hatchuel Academy

Vid Roger Hatchuel Academy deltar studenter från hela världen som studerar reklam, marknadsföring, 
marknadskommunikation eller design. Deltagarna studerar trender och medverkar vid högklassiga 
seminarier. Handledarna består av några av världens mest framstående branschpersonligheter. Roger 
Hatchuel Academy är en vecka lång.

Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) är Sveriges representanter för Cannes Lions och har därför 
möjligheten att välja ut en
studentsom får gå vid Roger Hatchuel Academy.

Den student som väljs ut måste kunna närvara i Cannes under perioden 15-21 juni.
Programmet med seminariet, workshops etc. ingår men studenten får bekosta flyg och boende själv.
Dessutom för att söka måste man:
- Studera reklam, kommunikation, design eller marknadsföring
- Prata flytande engelska
- Vara mellan 18-23 år gammal

Här kan du ansöka. Avsluta med en motivering om varför vi ska välja just dig.

Sista dag att ansöka är den 7 maj 2014.

Gästbloggen: Tonje Halvorsen om Roger Hatchuel Academy 2013
Gästbloggen: Alexander Rehnby om Roger Hatchuel Academy 2102

 

ALRT från andra sidan

För ungefär ett år sedan väcktes frågan om ledarskapsutveckling för byråledare.
Några månader senare var vi igång med den första gruppen byråledare i vår första
Agency Leaders' Roundtable, som samlades för två dagars intensiva diskussioner i
London i september förra året och som sedan har träffats ytterligare två gånger.
För några veckor sedan startade också det andra programmet.

Det kan således vara hög tid att se lite närmare på vilka effekter som programmet
har skapat hos de som deltar. En av deltagarna, Magnus Hjelmare, vd på Brand
Emotional Response Group i Stockholm, tillhörde också de som var med och
väckte frågan från början och jag har därför bett honom beskriva hur han
upplevt programmet och hur det påverkat och utvecklat honom i sin
byråledarroll:

Kort rapport från ALRT - Agency Leaders' Roundtable

Nu har vi genomfört 75% av programmet och det är dags för litet
självrannsakan; har jag blivit en bättre byråledare tack vare mitt deltagande?
Svaret blir nog både ja och nej; ja för att jag törs lita mer på att det JAG vet
och vill är bra för byrån och nej eftersom jag sannolikt av min omvärld
upplevs som litet mer inåtvänd och mindre transparent jämfört med tidigare.
Om vi backar bandet något så ska jag försöka dela med mig av vad jag upplevt
hittills under Agency Leaders' Roundtable, även känt som ALRT.

Efter vår första resa till London i höstas, där gruppen lärde känna varandra
(se här för min betraktelse från denna resa) och vi fick en gemensam
plattform att utgå från, har vi träffats två gånger. En halvdagsträff och
en lunch-till-lunch träff med övernattning. Första tillfället gick vi bland
annat igenom resultatet av en personlighetsprofil som alla deltagare
genomfört. Vi resonerade om hur våra likheter och olikheter påverkar oss
som ledare, och våra förutsättningar att genomföra det vi vill. Andra tillfället
bjöds två externa föreläsare in till ALRT som delade med sig av tankar kring
entreprenörskap och förändring, och de krav som ställs på ledare som ska
genomföra en förändring. Mötet med dessa externa föreläsare präglades
av nyfikenhet och öppenhet från gruppen.

I båda fallen är det just de diskussioner som uppstår i gruppen som ger mig
mest; att få möjlighet att resonera om förändring (sin egen och andras), om
hur det är att leda andra, hur ett entreprenöriellt tänkande påverkar oss i
våra roller som byråledare osv. Och hur viktigt det är att våga tro på sig själv
och sin egen plan. Vi har i ALRT tillsammans och under ledning av vår
guide/kursledare Maria Idänge skapat en atmosfär av förtroende och öppenhet.
Vi delar med oss av det som vi normalt inte skulle göra till "konkurrenter",
och särskilt inte i ett gruppsamtal. Det är just det som är den främsta styrkan
med gruppen som jag ser det; att vi törs visa oss osäkra inför varandra, och
att vi tack vare det kan få råd som vi annars inte skulle ha fått. Våra olika
personligheter är en styrka som gör att diskussionen också blir roligare och
mer intressant.

Det man som deltagare blir varse är att ju öppnare vi är med varandra, 
desto större chans är det att få konkreta och handfasta råd från övriga 
deltagare. Att vi får råden av personer som befinner sig om inte i 
samma så åtminstone en snarlik situation som oss själva gör att det är 
lättare att ta det som sägs på allvar och kanske följa de råd som ges.

Självklart är vi alla med på att det vi hör och ser i gruppen stannar oss emellan.
Detta "kontrakt" är en grundförutsättning för att gruppen ska kunna vara just
så öppen och ärlig som den är.

Nästa träff äger rum om några månader, och blir gruppens näst sista. Under
tiden fortsätter jag mitt dagliga arbete med att brottas med att kombinera
nyförsäljning, ommöblering på kontoret, ny webplats och analyser av kunders
varumärken.

Magnus Hjelmare
vd, Brand Emotional Response Group

 

Grattis till VARU

 

Under tisdagen hölls vårens första VARU-kurs (vidareutbildning ansvarig reklamutgivare) på kansliet.
Ett stort grattis till:

Lennart Wallander, Food & Friends
Lena Löflling, Brand Emotional Response Group
Rebecca Wahren Dalén, EFG Kontorsmöbler AB
Pontus Dahlström, Food & Friends
Anna Sanchez, Great Works
Caroline Dea Ehrnvall, Great Works 

Läs mer om VARU och se nästa kurstillfälle här

En student om Miami Ad School Europe

Det är en måndag i början av mars. Solen skiner och även fast datumet säger annat så
luktar det sommar och träden blommar i rosa. Det är sista veckan på min andra termin
på Miami Ad School Europe och dagen då Face2Face börjar. De sista presentationerna
innan vi går på 3 veckors lov. Det har krävts jobb dygnet runt, ryggont och en söndermosad
hjärna. Men nu, lagom till att värmen svept över Hamburg, har jag avslutat min andra termin.

Min klass består av 13 personer. Copywriters och Art Directors, från världens alla hörn.
Jag lär mig lika mycket av dem som jag gör av mina lärare, varje dag. Vi backar upp
varandra när det är tungt och dansar med varandra när det är lätt. Tillsammans kommer
vi gå totalt åtta terminer (á tio veckor), varav tre spenderas ute på praktik. På listan av
byråer vi kan ansöka till finns t.ex. Droga5 i New York, Ogilvy i Sao Paolo och Le Bureau i
Stockholm. Lärarna på skolan är en bunt genier som på något sätt får oss att tänka annorlunda,
nytt och fritt i allt vi gör. De är creative directors, fotografer, typografer, komiker (ja, vi tar en
kurs i stand up comedy) etc. För att imponera krävs det mycket jobb och tid och det är ofta
man bara vill lägga sig på golvet och ge upp. Men – när det klickar så känns det helt fantastiskt.

När jag ser tillbaka på de två terminer jag gått hittills så är det rätt så fantastiskt hur mycket
jag och resten av mina klasskamrater lärt oss och utvecklats under så kort tid. Om det
fortsätter så här så tvekar jag inte en sekund på att vi kommer kunna gå hur långt vi vill.
Så se upp, för en ny generation reklamare är på väg och vi kommer inte vara rädda för att
skaka om i båten.


Frida Regeheim
Student på Miami Ad School Europe i Hamburg

Läs mer om skolan här

 

Utbildningskalendarium vår -14


5-6/2: ALRT - Agency Leaders' Roundtable i London. Start omgång 2. 
Ett utbildningsprogram och nätverk för byråledare som pågår under ett års tid. Under programmet ges deltagarna i ALRT verktyg och inspiration genom regelbundna workshops och möten med externa föreläsare. Samtidigt blir man del av ett nätverk av byråledare för att utbyta erfarenheter och diskutera gemensamma frågor. Omgång 2 inleds med inspirationsdagar i London där deltagarna får träffa framstående ledarskapsprofiler. Endast 1 plats kvar.Mer info här.

11/2: VARU (Vidareutbildning Ansvarig Reklamutgivare)-kurs
VARU riktar sig till dig som redan är ansvarig reklamutgivare. Kursen är en vidareutbildning och uppdatering av ARU men syftar även till att fördjupa den juridiska kompetensen. Ett krav för medlemskap samt bibehållande av medlemskap i förbundet är att minst en anställd har ARU-kompetens, vilket innefattar uppdatering med VARU-kurs vart fjärde år.
Tid: 9.00-17.00 Plats: KOMM, Sveavägen 32, Stockholm Pris: medlem 7870:-,  icke-medlem 9850:-
Anmäl dig här

13/2: Seminarium om byråsamarbete med Sveriges Annonsörer
Hur skapar och utvecklar man relationen mellan byrå och kund för ett långsiktigt och lönsamt samarbete. Max Aperia, byråvalskonsult föreläser och Klas Tjebbes, ordf KOMMs pitchkommitté pratar kring pitchrekommendationerna.
Tid: 14.30-16.30 Plats: The Fan Club, Kalendegatan 10, Malmö Pris: kostnadsfritt (endast medlemmar)
Anmäl dig här

18/2: Seminarium om byråsamarbete med Sveriges Annonsörer
Hur skapar och utvecklar man relationen mellan byrå och kund för ett långsiktigt och lönsamt samarbete. Max Aperia, byråvalskonsult föreläser.
Plats: Momentum, Kungstorget 7, Göteborg Pris: kostnadsfritt (endast medlemmar)
Anmäl dig här

11/3 Medlemsforum. Tema: Jämställdhetsplan
I fjol genomfördes tre seminarium om implementering av jämställdhetsplan på byråerna. Totalt 25 deltagare närvarade och nu bjuder förbundet in till ett samtal kring arbetet med Maria Idänge, konsult inom HR- och chefsstöd. Välkommen till ett öppet forum för uppföljning och för att utbyta erfarenheter och tankar.
Tid: Frukost från kl 8.15, samtal 8.30-9.30 Plats: KOMM, Sveavägen 32, Stockholm Pris:kostnadsfritt (endast medlemmar)
Anmäl dig här

13/3: Seminarium om effektmätning med Mats Rönne, Penetrace
Hur kan du som byrå initiera och använda effektmätningar och kampanjuppföljning som ett verktyg för att utveckla och förstärka samarbetet med din kund - och därmed också utveckla din egen affär? Mats Rönne, affärsutvecklingsansvarig på Penetrace (och tidigare bl a ordförande för Sveriges Annonsörer) ger sin syn på hur byrån kan bli en viktigare affärspartner i samarbetet med kunden. 
Tid: frukost från 8.30, seminarium: 8.45-10.00 Plats: KOMM, Sveavägen 32, Stockholm Pris:kostnadsfritt (endast medlemmar)
Anmäl dig här

16/1-10/4: EAC (European Advertising Certificate)
Europeisk diplomutbildning på grundläggande nivå, European Advertising Certificate (EAC) som riktar sig till medarbetare på medlemsbyrå. Utbildningen drivs av EACA. 
Plats: Onlinestudier Pris: kostnadsfritt, tentamen för utbildningsbevis 220 euros. 
Mer info här

KOMM:s utbildningsprogram arbetas fram tillsammans med Utbildningskommittén som består av Petronella Panérus, Great Works, Katarina Fredén, Svensson, Peter Linder, WBL, Christina Nylander, Komm, Erik Wunsche, Ruth,  Johan Öhlin, Lowe Brindfors och Magnus Hjelmare, BERG (ny ordförande som ersätter Peter Linder).

Har du tankar, synpunkter eller frågor är du välkommen att kontakta kommittén påDen här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Underkategorier

Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: