Bloggar

Bloggar


Professionell styrelseutbildning gm KOMM


bild 4 bild-175

Under hösten har fem kvinnor bland KOMM:s medlemmar erbjudits varsin stipendieplats för att gå en professionell styrelseutbildning. Bakgrunden till styrelsesatsningen var rubriker som pratade om avsaknad av kvinnor i svenska styrelser och min bild av detta var att förbundet skulle kunna erbjuda en lösning. Kommunikation skär, som bekant rakt igenom alla branscher. Och nu med 2 veckors väldigt givande och spännande utbildning och samtal med bla Kia Orback som sitter i en mängd styrelser så har jag fått kompletterade svar att, det är just kommunikation som svenska styrelser idag sägs komplettera med. Bra på alla vis, tycker jag. 


Jag har också under den här studieperioden fått många frågor och mottagit stort intresse för utbildningen. Så; nu har vi förhandlat fram en rabatt som gäller endast medlemmar i KOMM. 


Följande kursdatum och priser gäller:

Intensivkurs: 16-18 november. Övernatting krävs inte, men räkna med kvällsarbete. Kursavgift 23.000 kr exkl. moms (KOMMs pris 18.000 kr exkl moms), i priset ingår allt kursmaterial, lunch och middagar.

Ordinarie kurs: 29-30 januari samt 12-13 februari, dvs 2*2 dagar.
Kursavgift: 21.000 kr exkl. moms (KOMMs pris 16.000 exkl moms), i priset ingår kursmaterial, lunch och middag.

Mer om utbildningen:
Kursen Professionellt styrelsearbete vänder sig i första hand till dig som är styrelseledamot eller som aspirerar till att bli styrelseledamot i ett aktiebolag. Kursen vänder sig även till dig som är ägare och ledning i ägarledda företag, ledningsgrupper, forskare med kommersialisering i sikte och företagets ”unga talanger” kan ha stort utbyte av att gå kursen. Kursen genomförs i centralt belägna lokaler i Stockholm (närjag gick satt vi fyra dagar i Näringslivets hus på Östermalm).Kursen avslutas med provskrivning (japp, räkna med några dagars plugg) och diplomering.


Ur kursinnehållet för Professionellt styrelsearbete:

  • Bolagsorgan, strategier, affärsplan, budget, tillväxt, fusioner
  • Ekonomiska begrepp, styrelsens arbete och sammansättning
  • VD:s roll, VD-rekrytering, VD-utvärdering, risk management, riskkapital
  • Lagar, regelverk, etik, Corporate Social Responsibility
  • Ägardirektiv, bolagsvärden, börsnotering, styrelseutvärdering, koden för bolagsstyrning
  • Provskrivning, avslutning, diplomering
Bland tidigare gästföreläsare: Mikael Nachemson, Kia Orback, Bertil Villard, Gabriel Urwitz, Ebba Lindsö, Pia Anderberg, Jon Risfelt

Kursledare
: Raoul Hasselgren. För mer information klicka här



För anmälan, kontakta:
Nicole Lage-Vianna, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. , tel 070 141 88 91




Boken om Ove Pihl

Bengt Danielsson har skrivit Boken om Ove Pihl. Läs hans förord och ta del av boken på länken nedan.


Det är aldrig berättat.
Ove Pihl trettio år i reklamvärlden
En berättelse om svensk reklams guldålder
Av Bengt Danielsson

Han var 23 år när han 1961 tog amerikabåten till New York för att studera och arbeta som Art Director . Han kom hem och mottogs som en snobb och översittare när han ville införa den amerikanska synen på reklam i svenska reklambyråer. Han var ett andetag från att dö på ett operationsbord. Han har startat två framgångsrika reklambyråer och två bokförlag. Han har skapat många internationellt framgångsrika kokböcker och var en av grundarna till det nu klassiska bokförlaget Atlantis. Han har ständigt varit i hetluften för sin debattlusta och sina åsikter. Han har vunnit hundratals svenska och internationella priser för uppmärksammad och framgångsrik reklam. I 30 år har Ove Pihl arbetat med reklam, utan att kompromissa.

Till boken: http://boken.ovepihl.com/


Epic, boklansering, inspiration och mingel.



Semestrarna börjar lida mot sitt slut och för att starta igång hösten bjuder Guldägget in till en eftermiddag fylld av inspiration.


Möt Fredrik Hallberg, forskare inom digitala medier som
 genom sina studier har svaret på många marknadsförares största frågor just nu. Lyssna också på några av årets Guldäggsvinnare, bläddra i boken och få förhandsinfo om Guldäggets nya digitala plattform. Varmt välkommen till Berghs den 27 augusti kl 13.10-16.00. Se fullt program nedan.
 


PROGRAM
13.10-13.30 Kaffe och lunchmacka serveras.
13.30-14.10 Fredrik Hallberg: "Den engagerade konsumentens död".

14.10-15.00 Guldäggsvinnare om belönade kampanjer.
15.00-15.20 Presentation av Guldäggets nya sajt.
15.20-16.00 Mingel. Vi bjuder på dryck och snacks.


PLATS
Berghs School of Communication, Sveavägen 36, aulan.
 
ANMÄL DIG HÄR




Kategorin Design:


Visuell identitet som har förmågan att, utifrån en stark grundidé, bygga en helheten av många enskilda delar.

Från  motiveringen:
Ur vilket perspektiv vi än betraktar detta arbete blir vi förförda. Idén, formen, hantverket, genomförandet.

Det är med andra ord oerhört synd att presentationen av SDLs Guldägg  Ränder i Guldäggsboken inte uppfyller ovanstående.

Bilderna i bidraget är hoptryckta och representerar inte det detaljerade hantverket som byrån tagit fram.
Vi beklagar






Det komplexa ledarskapet

En av deltagarna i Agency Leaders´ Roundtable (ALRT) är byråledaren Anna-Karin Nilsson, på byrån Plakat i Umeå och som jag har bjudit in för att ge några av sina tankar om ledarskapet.



Det komplexa ledarskapet

Varje dag är ny, varje kund är speciell. Vi måste skapa nytt och skapa succéer. För det räcker inte med att leverera - det ska vara det bästa. Kunden vill se resultat för varje investerad krona.

Under flera träffar har kollegorna på de andra byråerna i ALRT och jag diskuterat det komplexa ledarskapet som det innebär att vara byråledare eller VD på en kommunikationsbyrå. Att ena dagen sitta i förhandlingar med kund och nästa se till att diskmaskinen blir lagad, eller ta hand om nedstämda kollegor. Att se till att byrån är lagom lönsam och samtidigt konkurrenskraftig. Att se till att debiteringsgraden ser bra ut samtidigt som de bästa idéerna ska skapas. Att medarbetarna känner frihet och samtidigt trygghet. Dessutom ska man försöka få alla medarbetare att drivas av en längtan att skapa den bästa kreativa kommunikationen.

Samtidigt som detta kan verka som en omöjlig ekvation är det också en helt otroligt rolig utmaning. Att få verka i en miljö som ser ut att handla om nyskapande, kreativitet och att driva affärer - men som i själva verket handlar minst lika mycket om psykologi, människokännedom och att skapa förtroende. För kommunikation är psykologi och följaktligen blir mycket av det vi gör en psykologisk utmaning. Denna utmaning ligger såväl i den kommunikativa uppgiften som i kundrelationer och i interna samarbeten. Med den utgångspunkten ska vi skapa kreativ kommunikation som ska vara helt unik, i syfte att lösa ständigt nya kommunikationsproblem. Det är spännande och väldigt, väldigt svårt. Branschens tjänster är betydligt mer kvalificerade än branschens rykte, tyvärr.

Och mitt i detta finns det viktiga ledarskapet. Ett ledarskap som vi som byråledare står i spetsen för, men som också många andra på byrån är delaktiga i. Jag tänker på CD:n, projektledarna, de andra cheferna etc. Att vara ledare handlar om att göra andra till stjärnor. Det förhållningssättet är viktigt för alla ledare, men alldeles särskilt viktigt i vår bransch.

Att se andra ta plats och växa är det roligaste som finns, och belöningen kommer när man ser hur människor växer med utmaningarna och hur man som ledare kan påverka kulturen i den riktning som man tror på. Som jag ser det, handlar det till stor del om att skapa de bästa förutsättningarna och ta bort hinder för medarbetarna så att de kan få utrymme att skapa de storverk som bygger vår bransch.





Underkategorier

Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: