Bloggar

Bloggar


Till minne av Leon Nordin (1930-2016)



Jag och Sveriges Kommunikationsbyråers medlemmar tackar dig Leon Nordin. För ditt bidrag till reklamhistorien med Renaults skrytbil och
Ikeas själ samt oförglömliga utspel 1964 om slopade annonsprovisioner som för alltid skulle förändra strukturen för hela reklambranschen.
Och för din inspiration till Morks Uppfinnaren. Hatten av och vila i frid, du särskilt rörliga innovationsman.

Jessica Bjurström, vd KOMM



Leon startade sin karriär på Arbman & Hallberg 1955 som copywriter där han arbetade tillsammans med Art Directorn Alf Mork. Tillsammans
förändrade de den svenska reklambranschen under 60- och 70-talet. Leon la gruden till Lowe Brindfors och Arbmans och bland hans mest
kända kampanjer finns
 ”Skrytbilen” Renault 4, Flora och Phillyshave. Han valdes in in Platinaakademien 1976 och belönades 2004 med Stora
Annonsörpriset.

Ett urval av material från förbundet och Guldäggets arkiv:


Juryarbetet
Leon skriver om juryarbetet i Guldäggstävlingen 1976


12642441 948219751880444 5324338299286050134 n

Ett uppslag från Guldäggsboken 1976, året då Leon Nordin belönades med Platinaägget.


guldaggsboken 1976 del 2
guldaggsboken1976
Sc360rekla16012711110


Ur boken: Nedslag i Reklambranschen 1951-1975


Åldersfrågan i kommunikationsbranschen lyfts i senaste numret av Resumé. Enligt deras kartläggning är endast 14% av kreatörerna på de största byråerna över 50 år.


KOMMs lönestatistik och mätningar som gjorts i HR2020-kommitténs nulägesrapport styrker till viss del också detta.

Här kommer min egna spaning med reflektioner kring frågan.

Börjar man med att titta på utbildningarna, är de oftast korta i vår bransch. Bland studenterna som går ut någon av de 2-åriga yrkesutbildningarna är det inte ovanligt att de får sin examen vid 23 år. Arbetar man sedan i branschen som kreatör till 39 så är det en relativt lång tid. Flera lämnar också kreatörsrollen för att gå över till senior projektledare, planner eller som på mindre byråer, vd/byråledare då man varit med och grundat byrån. 

Bland kreatörerna ser man också att många efter ett antal år i branschen, framgångsrikt tar språnget in i andra industrier och inom nya yrkesområden. Som exemplet med Monica Born, tidigare copywriter som lämnat branschen och startat upp framgångssagan Superfront eller Mia Clase, tidigare creative director på McCann som grundat livsstilsbolaget Food Pharmacy och arbetar inhouse i näringslivet. Den goda sidan av detta skulle kunna visa att man faktiskt vill och anser sig kompetent, vaken och vidsynt till att våga göra något annan efter en karriär i reklambranschen.

Naturligtvis kan det, som i andra yrken, finnas en känsla av att man inte kan lämna efter lång tid i samma bransch och att man upplever sig otillräcklig. Jag tror inte att den känslan är ovanlig och kanske kan den vara en del av resten av samhällets jakt på evig ungdom. Är vår bransch den mest åldersfixerade av alla? 

I somras såg jag ett seminar, The war between art and advertising is dead. Där ställde man bl a frågor som hur det kommer sig att författare och konstnärer kan verka livet ut, medan reklamare lämnar innan 50. Ett svar skulle kunna vara att det krävs ett mått av närvaro i nuet. Människan tenderar att bli mer egensinnig med åldern kanske upplevs vi inte lika öppna för nya impulser då och att det avspeglar sig i våra arbeten som kreatörer.

En tanke till är ju att vi kanske ska vara glada för att vår bransch är en så bra grund för att starta en ny karriär från 50. Plus att vi kanske känner oss redo att göra annat och att det är helt okej. Kanske tillhör vi redan framtidens arbetstagare som byter riktning och ser fram emot det. Jag menar, hur många vårkampanjer, Cannes-lejon, paradigmskiften eller Guldägg pallar en människa med under en arbetslivstid. 

Själv funderade jag på att skola om till lärare, eller psykolog, eller kanske som jag en gång som barn drömde om - ett liv i frihet. Att susa genom Europa med en helt egen lastbil till tonerna av country.


Jessica Bjurström, vd KOMM


How to quickly become the most creative and awarded agency in the world


I fredags hade jag förmånen att närvara på konferensen "How to quickly become the most creative and awarded agency in the world (and have all the best people knocking on your doorstep)" som gick av stapeln i London. Eller, så kunde den ha hetat. Istället hade den namnet "The 3% conference". Och därför var det - ironiskt nog - högst 3% män i publiken. För det stora problemet med en konferens vars agenda är att diskutera jämställdhet och mångfald bland kreatörer i reklambranschen, tycks vara att det är så svårt att förstå varför det ens är viktigt.

Du har kanske tänkt det själv: Vad spelar det för roll vem som gör jobben, bara de blir bra? Jag är själv kvinna och kreatör. Självklart vill jag gärna tro att jag är fullt kapabel att göra bilreklam fastän jag inte har körkort, kränga hemorrojdkräm fastän jag inte själv har några, eller göra ölreklam riktad mot män. Jag gissar att mina manliga kollegor i branschen känner samma sak. Men vi glömmer att våra erfarenheter formar oss och gör vår idé-verktygslåda större. Den som aldrig ens hört talas om den islamska högtiden Muharram kommer troligtvis inte hitta på en fantastisk kampanj för den heller. Och när 85% av världens kvinnor anger att de inte kan identifiera sig med hur kvinnor porträtteras i reklam, ja, dra på trissor, då kanske det faktiskt möjligtvis skulle kunna tänkas ha något litet samband med vår bransch består av 80% manliga kreatörer och 86% manliga CD:s.

”Great minds think alike” sägs det, men jag skulle också vilja hävda att ”minds look for minds that are alike”. Låt mig exemplifiera med en talande anekdot från Caitlin Ryan, av konferensens föreläsare. En stor, välkänd byrå skulle rekrytera en kreatör till en nyckelposition. CD:n och rekryteringsagenten hade enats om att de letade efter en person som skulle tillföra något annorlunda. Så småningom stod valet mellan en ung asiatisk kvinna, och en ung vit man. Gissa vad som hände? Den manliga CD:n, som på intet vis var någon idiot, sa: ”Jag känner igen mig själv i (den unge mannen). Min magkänsla säger att vi ska anställa honom.” (Efter att rekryteringsagenten pedagogiskt pekat tillbaka på briefen, anställde byrån trots allt den asiatiska kvinnan. Tre månader senare sökte CD:n upp rekryteringsagenten med orden ”Det var den bästa rekrytering jag någonsin gjort.”)

Mångfald är helt enkelt the shit. Alla undersökningar (och det finns många) talar sitt tydliga språk: jämställda och jämlika företag är inte bara trevligare och mer eftertraktade arbetsplatser, de är dessutom mer lönsamma. Vad som kanske är ännu mer intressant är hur jämställd och normbrytande reklam påverkar människor. Nina Åkestam, reklamforskare på Handels, upplyste mig nyligen om en undersökning där tjejer som hade fått se könsstereotyp reklam både presterade sämre på ett följande matteprov, och var mindre intresserade av att jobba på ledande positioner i framtiden. I de försöksgrupper som istället hade fått se normbrytande reklam var det ingen skillnad på tjejernas och killarnas resultat. I klartext: den bild som reklamen målar upp, har en direkt påverkan på hur vi ser på oss själva, vår prestationsförmåga och hur vi agerar i samhället.   

Själv lämnade jag London med samma märkliga blandning av känslor som jag alltid känner när jag diskuterar de här frågorna: tillförsikt, inspiration och en brinnande frustration över hur långsamt det går. För vilka fantastiska kampanjer skulle vi få ta del av om branschen präglades av mångfald? Skulle kvinnor fortfarande välja att lämna branschen för att den med åren börjar kännas ytlig i samma utsträckning om byråerna var formade av andra sorts ledare? Och framförallt, hur mycket bättre skulle inte världen se ut, om kvinnor, minoriteter och andra etniciteter i större grad kände sig inkluderade och inspirerade av de 3000 budskap vi bombarderas med varje dag? Förr eller senare kommer vi få svaret. För att citera Cindy Gallop, en av inspirationskällorna bakom The 3% conference och tillika bejublad avslutningstalare: "You can live with us in the new world, or die alone in the old".


Johanna Reis, copywriter, Garbergs
Ledamot i HR2020-kommittén

 Agency Leaders' Roundtable (ALRT III) 

agency

Utbildningskommittén inom KOMM startade under hösten 2013 ett utvecklingsprogram för byråledare; Agency Leaders' Roundtable (ALRT). Ledarskapsutbildningen, som hittills startats upp vid två tillfällen, ger deltagaren verktyg och inspiration genom workshops och externa föreläsare, liksom ett nätverk av byråledare för att utbyta erfarenheter och diskutera gemensamma frågor.

Ledarskapsprogrammet pågår under ett års tid, med sammankomster en gång i 
kvartalet. Varje program är begränsat till max 10-12 deltagare, för att innehållet ska hållas på en personlig och förtrolig nivå. Första träffen äger rum i London under två dagar där deltagarna möter internationellt respekterade ledarskapsprofiler.


Nu öppnar förbundet upp för intresseanmälningar till ALRT III, för mer information och anmälan, kontakta Nicole Lage-Vianna, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.  

Läs Maria Idänges (kursansvarig för ALRT I och II) reflektioner kring London-resan här. Ta även del av Magnus Hjelmare, ordf Utbildningskommitténs tankar kring ALRT här


Roger Hatchuel Academy 2015


Vid Roger Hatchuel Academy deltar studenter från hela världen som studerar reklam, marknadsföring, marknadskommunikation eller design. Deltagarna studerar trender och medverkar vid högklassiga seminarier. 


Handledarna består av några av världens mest framstående branschpersonligheter. Roger Hatchuel Academy är en vecka lång.

Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) är Sveriges representanter för Cannes Lions och har därför möjligheten att välja ut en student som får gå vid Roger Hatchuel Academy.

 Den student som väljs ut måste kunna närvara i Cannes under perioden 22-26 juni. 
Programmet med seminariet, workshops etc. ingår men studenten får bekosta flyg och boende själv.
 Dessutom för att söka måste man:


- Studera reklam, kommunikation, design eller marknadsföring

- Prata flytande engelska

- Vara mellan 18-23 år gammal



Här kan du ansöka. Avsluta med en motivering om varför vi ska välja just dig. 

Sista dag att ansöka är den 22 maj 2015. 

Läs mer om skolan här


Studenter som tidigare deltagit i RHA:
2014. Oscar Nilsson: Blogginlägg om veckan
2013. Tonje Halvorsen: Blogginlägg om veckan
2012. Alexander Rehnby: Blogginlägg om veckan


Vid frågor, kontakta Nicole Lage-Vianna, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. , tel 070 141 88 91

 

Underkategorier

Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: