Förbundsjuristen

 

Grattis till VARU

 

Under tisdagen hölls vårens första VARU-kurs (vidareutbildning ansvarig reklamutgivare) på kansliet.
Ett stort grattis till:

Lennart Wallander, Food & Friends
Lena Löflling, Brand Emotional Response Group
Rebecca Wahren Dalén, EFG Kontorsmöbler AB
Pontus Dahlström, Food & Friends
Anna Sanchez, Great Works
Caroline Dea Ehrnvall, Great Works 

Läs mer om VARU och se nästa kurstillfälle här

 

Grattis till VARU

Under gårdagen hölls höstens första VARU-kurs (vidareutbildning ansvarig reklamutgivare) för en fullsatt klass. Ett stort grattis till:

 

Elisabeth Larsson, To Be Frank

Lisa Sandwall, Åkestam Holst

Pernilla Weckman, April Kommunikation

Lisa Lindgren, Bror Rudi Creative

Josefina Bergström, Volontaire

Carin Arvidsson Möller, Masscreation Reklambyrå

Caroline Sjöström, Masscreation Reklambyrå

Barbro Långjuth, ANR BBDO

Anders Wallqvist, Nowa Kommunikation

Joel Lindefors, Futerra

Linda Marteus, frilans

Lisa Hammarstrand, INGO

Åsa Hammar, Forsman & Bodenfors

Anneli Kjellander, Forsman & Bodenfors

 

Läs mer om VARU och se nästa kurstillfälle här

 

Under våren har totalt 18 studenter uppdaterat sin ARU hos KOMM.

Grattis till:

Anna Eriksson, Granath Havas Worldwide
Lena Hedlund, Mecka Reklambyrå AB
Sofie Elfsberg, Mecka Reklambyrå AB
Katja Weyhing, Right Thing United
Susanne Eklund, Bilbo & CO
Amanda Bermheden, Le Bureau Suéde AB
Ulrika Andrinsson, Le Bureau Suéde AB
Charlotte Zetterström, DDB Stockholm AB
Jesssica Von Otter, Svensk Information
Elisabeth Forsman, Atom Sweden AB
Mikael Jeppe, JFS & Co AB
Kerstin Åhström, Trygghetsrådet
Frida Frisén, The Brand Union
Peter Palmqvist, Favör Reklambyrå
Christopher Ahlström, WonderBrand
Helena Önneberg, Frilans
Erik Wünsche , Ruth
Jonas Edenvik, Edenvik Reklambyrå



VARU riktar sig till dig som redan är ansvarig reklamutgivare. Kursen är en vidareutbildning
och uppdatering av ARU men syftar även till att fördjupa den juridiska kompetensen.

Observera att ett krav för medlemskap i Sveriges Kommunikationsbyråer är att minst en anställd
har ARU-kompetens, vilket innefattar uppdatering med VARU-kurs vart fjärde år.

Läs mer och boka in dig på hösten kurser här.


 

Nyhet från Konsumentverket

Konsumentverket har tillsammans med företagen Groupon och Let's deal tagit fram en ny branschöverenskommelse
som gäller rabatterbjudanden på internet.
 

Överenskommelsen ska vara vägledande för alla företag som marknadsför rabatterbjudanden på sin webbplats. Groupon och
Let's deal är en form av webbaserade rabattföretag som brukar kallas deal-of-the-day. Företagen presenterar kampanjer på sina webbplatser, det vill säga, de erbjuder konsumenter att inom en begränsad tid köpa en viss produkt till ett rabatterat pris.


Konsumentverket genomförde en granskning av företagens marknadsföring efter att ha tagit emot många anmälningar från
personer som klagat på otydlig information i kampanjerna. Vid granskningen identifierades framförallt tre problemområden. Bland annat har konsumenter upplevt rabatterna som överdrivna. Det har heller inte tydligt framgått vad som ingår i ett erbjudande, till exempel hur många personer som inkluderats i priset för en resa. Det har också förekommit problem med försenade leveranser.

Målet med branschöverenskommelsen har därför varit att det ska bli tydligt för konsumenten hur rabatten har beräknats och
vad som ingår i erbjudandet. Det har tidigare saknats riktlinjer för hur rabattprodukter ska marknadsföras på internet och det har
på grund av detta varit viktigt att ta fram denna överenskommelse.

Ta del av branschöverenskommelsen i sin helhet här>>
Text från Konsumentverket.se

 

 


 
 
Utbildning för finansiärer
Reklamombudsmannens finansiärer får varje år gå en kostnadsfri utbildning i marknadsetiska frågor. Nästa utbildning är i oktober och hålls i Malmö, Göteborg och Stockholm. Om ditt företag är intresserad av att gå dessa utbildningar kontakta projektledare Helene Lönnberg på 08-662 05 50.
 
 
 
 
 
H&M fälls för solbränd modell
 
Hennes & Mauritz visade sommaren 2012 utomhusreklam för badkläder. Enligt anmälarna har modellen en ohälsosam solbränna och är för smal samt framställs som ett sexobjekt.

Enligt annonsören är syftet inte att förmedla ett specifikt ideal. H&M strävar istället efter att använda en mix av olika karaktärer, uttryck och kulturella bakgrunder.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) finner att framställningen av modellens kraftiga solbränna visar ett ideal som är skadligt att sträva efter. Reklamen är därför utformad utan vederbörlig känsla av socialt och yrkesmässigt ansvar och den strider därmed mot artikel 1 i ICC:s regler. Enligt opinionsnämnden är dock inte modellen framställd som ett sexobjekt på ett sätt som är kränkande för kvinnor i allmänhet. Inte heller är hon framställd som för smal. Läs beslutet här.
 
Brinnande kista är stötande
 
I en reklamfilm för Lokaldelen.se visas en begravning i en kyrka. Plötsligt springer en hund fram och välter ner en ljusstake i den öppna kistan som börjar brinna. De anhöriga springer fram mot kistan och gråter. Reklamfilmen avslutas med en speakerröst som säger ”Hunddagis. Koll på läget med lokaldelen.se.”

De fem anmälarna anser att reklamen är stötande och osmaklig. Enligt annonsören är reklamen överdriven, absurd och orealistisk och den är därför inte stötande.

Nämnden konstaterar att det scenario som utspelas i reklamfilmen kan antas väcka obehag hos ett stort antal konsumenter. Nämnden finner att reklamen inte har utformats med sådan varsamhet som bör krävas i detta sammanhang. Reklamen är stötande och den strider mot artikel 1 i ICC:s regler.Läs beslutet här.
 
 

Toppboendes reklam sexistisk
 
I utomhusreklam för Toppboende visas en kvinna som står i ett fönster. Kvinnan har en åtsittande blus som är uppknäppt en bit, en tajt kjol och högklackade skor. I annonsen övre del finns texten ”Vi bygger vindsvåningar som du aldrig glömmer”.

Fem anmälare tycker att reklamen är könsdiskriminerande. Annonsören har avstått från att yttra sig.

Nämnden finner att det inte finns någon koppling mellan kvinnan och den marknadsförda produkten. Genom klädsel och pose framställs hon som ett sexobjekt på ett sätt som är kränkande för kvinnor i allmänhet och reklamen är därför könsdiskriminerande. Den strider därmed mot artikel 4 i ICC:s regler. Läs beslutet här.
 

RO och RON
 
Mer information om Reklamombuds-mannen (RO) och Reklamombuds-mannens opinionsnämnd (RON) finns påreklamombudsmannen.org. RO prövar reklam där praxis finns och RON där bedömningen inte är lika uppenbar.

ICC:s regler
RO och RON prövar reklam utifrån Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation. Regelverketfinns att läsa här. Alla uttalanden från RO och RON finns påreklamombudsmannen.org/uttalanden.
 
 
 
Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: