Utbildning för finansiärer
Reklamombudsmannens finansiärer får varje år gå en kostnadsfri utbildning i marknadsetiska frågor. Nästa utbildning är i oktober och hålls i Malmö, Göteborg och Stockholm. Om ditt företag är intresserad av att gå dessa utbildningar kontakta projektledare Helene Lönnberg på 08-662 05 50.
 
 
 
 
 
H&M fälls för solbränd modell
 
Hennes & Mauritz visade sommaren 2012 utomhusreklam för badkläder. Enligt anmälarna har modellen en ohälsosam solbränna och är för smal samt framställs som ett sexobjekt.

Enligt annonsören är syftet inte att förmedla ett specifikt ideal. H&M strävar istället efter att använda en mix av olika karaktärer, uttryck och kulturella bakgrunder.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) finner att framställningen av modellens kraftiga solbränna visar ett ideal som är skadligt att sträva efter. Reklamen är därför utformad utan vederbörlig känsla av socialt och yrkesmässigt ansvar och den strider därmed mot artikel 1 i ICC:s regler. Enligt opinionsnämnden är dock inte modellen framställd som ett sexobjekt på ett sätt som är kränkande för kvinnor i allmänhet. Inte heller är hon framställd som för smal. Läs beslutet här.
 
Brinnande kista är stötande
 
I en reklamfilm för Lokaldelen.se visas en begravning i en kyrka. Plötsligt springer en hund fram och välter ner en ljusstake i den öppna kistan som börjar brinna. De anhöriga springer fram mot kistan och gråter. Reklamfilmen avslutas med en speakerröst som säger ”Hunddagis. Koll på läget med lokaldelen.se.”

De fem anmälarna anser att reklamen är stötande och osmaklig. Enligt annonsören är reklamen överdriven, absurd och orealistisk och den är därför inte stötande.

Nämnden konstaterar att det scenario som utspelas i reklamfilmen kan antas väcka obehag hos ett stort antal konsumenter. Nämnden finner att reklamen inte har utformats med sådan varsamhet som bör krävas i detta sammanhang. Reklamen är stötande och den strider mot artikel 1 i ICC:s regler.Läs beslutet här.
 
 

Toppboendes reklam sexistisk
 
I utomhusreklam för Toppboende visas en kvinna som står i ett fönster. Kvinnan har en åtsittande blus som är uppknäppt en bit, en tajt kjol och högklackade skor. I annonsen övre del finns texten ”Vi bygger vindsvåningar som du aldrig glömmer”.

Fem anmälare tycker att reklamen är könsdiskriminerande. Annonsören har avstått från att yttra sig.

Nämnden finner att det inte finns någon koppling mellan kvinnan och den marknadsförda produkten. Genom klädsel och pose framställs hon som ett sexobjekt på ett sätt som är kränkande för kvinnor i allmänhet och reklamen är därför könsdiskriminerande. Den strider därmed mot artikel 4 i ICC:s regler. Läs beslutet här.
 

RO och RON
 
Mer information om Reklamombuds-mannen (RO) och Reklamombuds-mannens opinionsnämnd (RON) finns påreklamombudsmannen.org. RO prövar reklam där praxis finns och RON där bedömningen inte är lika uppenbar.

ICC:s regler
RO och RON prövar reklam utifrån Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation. Regelverketfinns att läsa här. Alla uttalanden från RO och RON finns påreklamombudsmannen.org/uttalanden.
 
 
 
Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: