HR-bloggen

Kan ditt ledarskap kopplas till ekonomisk framgång? Vad är i så fall ditt ledarskap värt? Och vad är ett bra ledarskap egentligen?

Visst är dessa tankar tänkvärda?

Situationsanpassat Ledarskap är en ledarstil som ofta är mycket framgångsrik, eftersom den (precis som det låter) gör att du använder rätt ledarskap vid rätt tillfälle. Logga in på medlemssidan och läs mer om de 4 olika ledarstilarna som utgör basen för Situationsanpassat Ledarskap. Fundera på hur ditt eget ledarskap stämmer med dessa stilar och vad du och byrån skulle kunna vinna på att du finslipade ditt ledarskap ytterligare i varje situation. Hör gärna av dig om du vill diskutera hur du kan utveckla ditt ledarskap, på egen hand eller tillsammans med de övriga i byråns ledningsgrupp.

Avslutningsvis vill jag passa på att gratulera Agneta Josephson, Minnesota Communication, som får månadens ledarskapsbok ”Att vara chef” av Mossboda/Peterson/Rönnholm. Agnetas motivering var att ”en bra ledare ska vara tydlig, ha ett helhetsperspektiv och vara lyhörd”.

Låt det nya året 2012 bli ett riktigt bra ledarskapsår på din byrå!

 
Det blir allt vanligare att företag skapar en egen lösning för att ge medarbetarna bättre ekonomiska villkor när man är föräldraledig.
Ericsson var ett av storföretagen som var föregångare till en egen ekonomisk modell för detta, men det börjar blir allt vanligare också
bland mindre företag. Eftersom föräldrapenningen kan innebära ett avsevärt ekonomiskt bortfall för personer med högre inkomst väljer
allt fler företag i olika branscher idag att skapa ett fördelaktigare system för sina anställda. Exempel på lösningar är bl a att företaget
betalar ut en ersättning upp till en viss procentsats (ofta 80% eller 85%) av lönen, att möjliggöra att småbarnsföräldrar kan arbeta
hemifrån i högre grad, eller att man kan arbeta deltid men med en högre andel av lönen än arbetstidsandelen (t ex arbeta 60% av
ordinarie tid men för 70%-80% av lönen). Även om det innebär en ökad kostnad för företaget så kalkylerar man också med vinsten
det innebär i form av rekryteringsfördelar och medarbetartillfredsställelse.

Hur hanteras denna fråga hos dig? Kanske något att fundera på inför 2012 och de löne- och förmånsdiskussioner som kommer.
Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: