HR-bloggen

Siffrorna från IRM och Sveriges Mediebyråer talar sitt tydliga språk: annonsörerna håller
hårdare i sina marknadsföringsbudgetar i år än tidigare. Som alltid påverkas olika byråer
olika hårt. För en del är det fortfarande Supertramps ”Crisis? What Crisis?” som är byråns
spellista, men för andra har det varit en tuffare start på året.




Skivomslaget från 1975 ger en bra övergång till en annan fråga: sommarens ledigheter.
För även om våren inte har visat sig på riktigt än börjar det bli hög tid att planera för
semesterperioden. Många byråer stänger under någon eller några sommarveckor,
medan andra håller öppet med jourbemanning hela sommarperioden. En fråga som
ofta dyker upp är då vilka rättigheter och skyldigheter de anställda har? Kan de vara
lediga när och hur länge de vill?

Eftersom det är få byråer som har kollektivavtal är det semesterlagen som styr den
anställdes rättigheter och skyldigheter. I korthet gäller då att alla anställda har rätt till 25
dagars semester, varav fyra veckor kan tas ut som sammanhängande ledighet under
perioden juni, juli och augusti. Nyanställda har samma rätt till ledighet, men hela eller
delar av semestern kan då vara obetald beroende på hur mycket man har tjänat in av sin
semesterersättning. Semesterveckorna ska godkännas av arbetsgivaren, och den
anställde har rätt att få besked om semesterperioden minst två månader i förväg. Som
arbetsgivare kan man inte ändra eller dra in en semesterperiod för en medarbetare
när den har blivit godkänd. Semester innebär också att man har rätt att vara helt ledig -
under semesterperioden finns det ingen skyldighet för den anställde att vara tillgänglig
eller uppkopplad, och en anställd har rätt att resa vart man vill under perioden utan att
meddela arbetsgivaren. Eftersom semesterperioden återkommer samma tid varje år är det
också arbetsgivarens skyldighet att i god tid planera verksamheten så företaget följer
semesterlagen och att medarbetarna kan ta ut sin semester enligt dessa villkor.

Om du inte redan har planerat bemanningen för sommaren är det således hög tid nu,
eftersom anställda har rätt att få veta sin semester senast två månader i förväg. Samtidigt,
även om semesterlagen ger tydliga direktiv för anställda och arbetsgivare, finns det alltid
möjlighet att göra separata överenskommelser om arbetstider, ledighet och annat med
dina medarbetare, om båda parter samtycker. Men kom ihåg att du aldrig kan tvinga dina
anställda att t ex begränsa sin sommarledighet till mindre än vad lagen specificerar, eller
att de ska vara tillgängliga under semestern.

 

Som byråledare vet du att byråns viktigaste tillgång försvinner från din horisont varje dagframåt sextiden (eller 
senare om det är pitch-dags). Som studien från amerikanska byrån Deutsch visar är en tredjedel av 
byrånsanställda inte bara öppna för att byta arbetsplats utan räknar med att göra det. Även om vi på Komm 
inte harmotsvarande siffror för Sverigeär det inte svårt att föreställa sig att siffrorna kan se likadana ut här.


Vad är det då som gör att man aktivt letar efter att byta arbetsgivare? Deutsch studie visar på några intressanta
insikter


1) Förutom lön och möjligheterna att balansera arbete och fritid är den viktigaste faktorn som lockar till byte
möjligheten till utveckling och delägarskap.


2) I en bransch som lever på kreativitet är det slående att man inte håller fram sin egen -eller andra byråer -
som exempel på kreativitet, utan detta finns i första hand i företag som Apple och Google.


3) Samtidigt som man ser sig själv som kreativa och entreprenöriella så är man frustrerad över intern byråkrati
och processande.


Känner du igen dig i ovanstående, eller är det enbart en amerikansk problemformulering?

Deutsch rapport slutar med fem rekommendationer som visar på utmaningarna för amerikanska byråer. Alla
är kanske inte lika relevanta här, men de är
 värda att hålla i minnet så att du inte drabbas av dem:

1) Även byråer som ingår i större nätverk måste organiseras med stor individuell frihet och uppmuntra
entreprenörskap

2) Sätt av resurser till utveckling. Alla projekt måste inte vara lönsamma med en gång.
3) Arbeta i mindre grupper så att alla kan vara delaktiga.
4) Skapa utvecklingsmöjligheter genom att se till att medarbetare inte fastnar i olika projekt eller med
enskilda kunder

5) Stöd intraprenörskap: ge medarbetarna möjlighet att utveckla egna idéer och projekt och var delaktig i
deras ambitioner


Hur skapar du motiverade medarbetare? Kom ihåg att olika personer drivs av olika faktorer, så vilka
drivkrafter har din personal? Behöver du råd och en diskussionspartner i dessa frågor 
är du välkommen 
att höra av dig till mig.

Hälsar
Maria Idänge
Chefs- och HR-stöd för Komms medlemsföretag 

Läs mer här:
http://blog.deutschinc.com/2012/06/new-study-looks-at-why-people-leave-agencies/




Förra veckan utsåg den årliga Kompetensgalan "Årets Ledare" av tidningen Chef. 2012 års ledare blev Lars Kry, vd för Proffice-koncernen. Lars ledarstil är intressant på flera sätt: dels vågar han sticka ut med att tänka annorlunda som när han t ex lade ned koncernledningen och ersatte den med advisory boards i syfte att föra ut beslutsfattandet i organisationen (och därmed även närmare kunden) och dels tipsar han om att ta ledigt från chefsjobbet vilket, enligt honom, ger distans och därmed bättre ledarskap.
Jag tror stenhårt på, att som ledare, regelbundet skapa distans från nuet för att få det där nödvändiga reflektionsutrymmet som gör oss till just bättre, klokare och roligare chefer och ledare. Vad tror du?

Läs mer http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/lars-kry-aer-arets-chef 

Det är ensamt på toppen. Då kan det vara skönt att ha någon att prata med. 

Att vara chef är att vara utsatt. Du ska hålla kunderna nöjda, kreativiteten högt och arbetsgruppen på gott humör.  Men vem håller i dig när det blåser snålt? Vem vänder du dig till?
 
Även om du har känt dina medarbetare på byrån länge så är det skillnad på att vara chef och att vara kollega. Och det är inte alltid man vill ventilera sina problem med ägarna. Vem vet, det kanske får dem att tvivla på att du är rätt person för jobbet.
 
Det finns många situationer och tillfällen när man som chef kan vilja ha en samtalspartner. Någon att vända sig till i förtroende, vare sig det handlar om problem och frågor som rör byråns personal och kunder eller om det handlar om ditt eget välbefinnande.
 
Därför introducerar Komm nu ett särskilt chefsstöd. Du får tillgång till en personlig samtalspartner, med lång erfarenhet av personlig utveckling, ledarskapoch ledningsstöd. Alla samtal sker i förtroende och med full tystnadsplikt. Om du tycker att detta låter intressant, kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. , 0733-409236
 


Känner du till Komms rekryteringstjänster?


Att anställa en ny medarbetare är ett av de viktigaste besluten en chef tar. Självklart måste personen ha rätt kvalifikationer och erfarenheter, men minst lika viktigt är att se till att personkemin stämmer. Och då inte bara med dig som chef, utan med alla i den eller de arbetsgrupper personen ska arbeta, och med all övrig personal på byrån. Få branscher är så beroende av personalens motivation och förmåga att prestera som vår, så att rekrytera rätt kan ofta vara en av de viktigaste framgångsfaktorerna.

Och rekryteringsprocessen tar inte slut bara för att personen har skrivit på anställningserbjudandet. Minst lika viktigt är introduktionen och ledarskapet - hur ska du som chef agera för att personen i fråga ska prestera på bästa sätt och utvecklas i din organisation.

Hur gör du idag för att säkerställa att du rekryterar rätt person, med rätt attityd och rätt kemi - och att du sedan leder och coachar på rätt sätt? Är det "magkänslan" som styr, eller kanske att du känner personen sedan tidigare - eller att han eller hon har jobbat med någon som du tycker att du kan lita på? Alla dessa faktorer är viktiga i rekryteringsprocessen, men du kanske inte känner till att du som medlem kan dra nytta av Komms medlemserbjudande:

Du får en grundläggande personprofilbedömning med återkoppling som ger dig insikter om din tilltänkta medarbetares personlighet, drivkrafter och beteenden. Du får en djupare förståelser om styrkor och eventuella risker hos personen, och vilken typ av ledarskap som den här personen värderar och motiveras av. Allt bygger på en kombination av validerade tester och en personlig djupintervju.

Medlemspriset för detta är 5 500 kr per kandidat. Kontakta Maria på 0733 409236 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.  för mer information om Komms rekryteringstjänster.


Häromdagen läste jag ett mycket bra ledartips från Insight Lab:
 
Ett bra sätt att kombinera information med motivation är att regelbundet samla projektgruppen till rekapitulering
så att medarbetarna känner att de presterar och når delmål. Sträva efter att besvara dessa frågor:

?• Vilket var vårt ursprungsmål och varför satte vi upp detta mål?
?• Vilka arbetar i projektet och vad gör dem lämpliga att deltaga?
?• Vad har gjorts hittills, vilka hinder har övervunnits och vad kan vi vara extra stolta över att ha åstadkommit?
?• Vilka är utmaningarna nu?
 
 Mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.  och berätta  hur du motiverar dina medarbetare. Vi delar ut ett exemplar av "Motivera
dina medarbetare" av Alexander Hiam.




Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: