Kommbloggen


Professionell styrelseutbildning gm KOMM


bild 4 bild-175

Under hösten har fem kvinnor bland KOMM:s medlemmar erbjudits varsin stipendieplats för att gå en professionell styrelseutbildning. Bakgrunden till styrelsesatsningen var rubriker som pratade om avsaknad av kvinnor i svenska styrelser och min bild av detta var att förbundet skulle kunna erbjuda en lösning. Kommunikation skär, som bekant rakt igenom alla branscher. Och nu med 2 veckors väldigt givande och spännande utbildning och samtal med bla Kia Orback som sitter i en mängd styrelser så har jag fått kompletterade svar att, det är just kommunikation som svenska styrelser idag sägs komplettera med. Bra på alla vis, tycker jag. 


Jag har också under den här studieperioden fått många frågor och mottagit stort intresse för utbildningen. Så; nu har vi förhandlat fram en rabatt som gäller endast medlemmar i KOMM. 


Följande kursdatum och priser gäller:

Intensivkurs: 16-18 november. Övernatting krävs inte, men räkna med kvällsarbete. Kursavgift 23.000 kr exkl. moms (KOMMs pris 18.000 kr exkl moms), i priset ingår allt kursmaterial, lunch och middagar.

Ordinarie kurs: 29-30 januari samt 12-13 februari, dvs 2*2 dagar.
Kursavgift: 21.000 kr exkl. moms (KOMMs pris 16.000 exkl moms), i priset ingår kursmaterial, lunch och middag.

Mer om utbildningen:
Kursen Professionellt styrelsearbete vänder sig i första hand till dig som är styrelseledamot eller som aspirerar till att bli styrelseledamot i ett aktiebolag. Kursen vänder sig även till dig som är ägare och ledning i ägarledda företag, ledningsgrupper, forskare med kommersialisering i sikte och företagets ”unga talanger” kan ha stort utbyte av att gå kursen. Kursen genomförs i centralt belägna lokaler i Stockholm (närjag gick satt vi fyra dagar i Näringslivets hus på Östermalm).Kursen avslutas med provskrivning (japp, räkna med några dagars plugg) och diplomering.


Ur kursinnehållet för Professionellt styrelsearbete:

  • Bolagsorgan, strategier, affärsplan, budget, tillväxt, fusioner
  • Ekonomiska begrepp, styrelsens arbete och sammansättning
  • VD:s roll, VD-rekrytering, VD-utvärdering, risk management, riskkapital
  • Lagar, regelverk, etik, Corporate Social Responsibility
  • Ägardirektiv, bolagsvärden, börsnotering, styrelseutvärdering, koden för bolagsstyrning
  • Provskrivning, avslutning, diplomering
Bland tidigare gästföreläsare: Mikael Nachemson, Kia Orback, Bertil Villard, Gabriel Urwitz, Ebba Lindsö, Pia Anderberg, Jon Risfelt

Kursledare
: Raoul Hasselgren. För mer information klicka här



För anmälan, kontakta:
Nicole Lage-Vianna, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. , tel 070 141 88 91




Boken om Ove Pihl

Bengt Danielsson har skrivit Boken om Ove Pihl. Läs hans förord och ta del av boken på länken nedan.


Det är aldrig berättat.
Ove Pihl trettio år i reklamvärlden
En berättelse om svensk reklams guldålder
Av Bengt Danielsson

Han var 23 år när han 1961 tog amerikabåten till New York för att studera och arbeta som Art Director . Han kom hem och mottogs som en snobb och översittare när han ville införa den amerikanska synen på reklam i svenska reklambyråer. Han var ett andetag från att dö på ett operationsbord. Han har startat två framgångsrika reklambyråer och två bokförlag. Han har skapat många internationellt framgångsrika kokböcker och var en av grundarna till det nu klassiska bokförlaget Atlantis. Han har ständigt varit i hetluften för sin debattlusta och sina åsikter. Han har vunnit hundratals svenska och internationella priser för uppmärksammad och framgångsrik reklam. I 30 år har Ove Pihl arbetat med reklam, utan att kompromissa.

Till boken: http://boken.ovepihl.com/


Epic, boklansering, inspiration och mingel.



Semestrarna börjar lida mot sitt slut och för att starta igång hösten bjuder Guldägget in till en eftermiddag fylld av inspiration.


Möt Fredrik Hallberg, forskare inom digitala medier som
 genom sina studier har svaret på många marknadsförares största frågor just nu. Lyssna också på några av årets Guldäggsvinnare, bläddra i boken och få förhandsinfo om Guldäggets nya digitala plattform. Varmt välkommen till Berghs den 27 augusti kl 13.10-16.00. Se fullt program nedan.
 


PROGRAM
13.10-13.30 Kaffe och lunchmacka serveras.
13.30-14.10 Fredrik Hallberg: "Den engagerade konsumentens död".

14.10-15.00 Guldäggsvinnare om belönade kampanjer.
15.00-15.20 Presentation av Guldäggets nya sajt.
15.20-16.00 Mingel. Vi bjuder på dryck och snacks.


PLATS
Berghs School of Communication, Sveavägen 36, aulan.
 
ANMÄL DIG HÄR




Kategorin Design:


Visuell identitet som har förmågan att, utifrån en stark grundidé, bygga en helheten av många enskilda delar.

Från  motiveringen:
Ur vilket perspektiv vi än betraktar detta arbete blir vi förförda. Idén, formen, hantverket, genomförandet.

Det är med andra ord oerhört synd att presentationen av SDLs Guldägg  Ränder i Guldäggsboken inte uppfyller ovanstående.

Bilderna i bidraget är hoptryckta och representerar inte det detaljerade hantverket som byrån tagit fram.
Vi beklagar






Gångna Cannes Lions och nästa veckas Almedalen


Det har varit en inspirerande och händelserik vecka i Cannes. Vi fanns på plats och arrangerade mingel, seminarier och workshops tillsammans med Handelsminister Ewa Björling i sällskap av UD och svenska ambassaden i Paris.

Veckan inleddes med Svenskmingel på Le Goeland. Minglet är en återkommande samlingsplats för branschkollegor, kunder och studenter och anordnades av KOMM och Dagens Media tillsammans med partners Sportsverige och Hemnet.


Se bilder från minglet här

Värdbyrå till årets ”Morning with Creatives” var Prime. Under morgonen diskuterade en panel svensk kreativitet och våra framgångar under temat: DEMOCRACY+CREATIVITY=DEMOCREATIVITY? Där togs bl a tolerans och öppenhet upp som viktiga drivkrafter för kreativitet. Panelen bestod av: Richard Pinder, VD, UK och Internationella Crispin Porter+Bogusky, Tobias Nordström, Head of Planning, Forsman & Bodenfors, Camilla Wallander, VD, Berghs School of Communications, Ewa Björling, Handelsminister, Hedvig Hagwall Bruckner, Copywriter. Moderator var Tom Beckman, ECD, Prime och Global Chair of Creative Collective på Weber Shandwick. Ett fyrtiotal utländska journalister och kreatörer fanns på plats.

Bilder från morgonen

Därefter följde möten med Handelsministern och byråer, uppdragsgivare och även festivalgeneralen Philip Thomas.

Totalt tog Sverige hem 33 lejon varav 2 fantastiska Grand Prix till Forsman & Bodenfors, som också blev utsedda till ”Independent agency of the year”. De svenska Young Lions teamen tog hem 2 silver och i Future Lions tog Berghs-studenterna hem 2 guld. Berghs utsågs också för tredje året till ”School of the year”. Ett framgångsrikt Sverige-år med andra ord.

Ett stort grattis till alla vinnare och tack till alla medverkande gäster och deltagare.


Nästa vecka åker vi till Almedalen

Förbundet är närvarande under Almedalsveckan och deltar i panelsamtal och seminarium. Måndag till fredag kl 17.45-19.00 arrangeras kommunikatörsmingel i Nowas & Resumés trädgård, Kronstallgränd (100 meter från Donners plats). Mellan Ca 18-18.20 hålls dagligen Speakers Corner, ett samtalsforum med olika teman och gäster.

Ett urval av förbundet och medlemmarnas program:

Måndag: 
På måndagen (30/6) kl 13-14 deltar Jessica och Guldägget i Svensk Forms panelsamtal om Designutmärkelsernas betydelse för Sverige/Kan man tävla i Design?
 Representanter från Sveriges främsta designutmärkelser finns på plats. Platsen är Liljehornska husets gård, Strandgatan 16 A. 
Länk till webbsändning: http://vimeo.com/99882797
http://svenskform.se/kalendarium/almedalen-arkitektur-och-designdagen/


Sveriges Kommunikatörer bjuder kl 13.30-14.30 in till en live-workshop där deltagarna uppmanas att lösa tre utmaningar på jämställdhetsområdet i kommunikationsbranschen. Bland de medverkande finns bl a Christina Knight från medlemsbyrån INGO, Helena Norrman, kommunikationsdirektör, Ericsson. Fredrik Wass, konsult, Intellecta och Andreas Drufva, marknadschef, Rättviseförmedlingen.
https://www.facebook.com/events/1505287603020402/


Tisdag:
 
Under kvällen (1/7) kl 17.45-19.00 diskuteras 
Egen, köpt eller förtjänad kommunikation – vem vinner?” i Speakers Corner, Nowas och Resumés trädgård. Jessica är med i panelen tillsammans med Calle Ericsson, VD Appelberg Publishing Group, Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet. Moderator: Rune Nordström, vice VD Nowa Kommunikation.
Länk till webbsändning: 
https://webbmediahuset.solidtango.com/video/nowa-01-jul-18-26
Mer info:
http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/22897;jsessionid=21F26FF4E7101650374CCA9B27FDF5D9?redir=%23eidx_2

Onsdag: 
På onsdag (2/7) bjuder medlemsbyrån Hill+Knowlton in till MA(K)TKAMPEN kl 12-12.50. Kocklandslaget tolkar landsbygdsminister Eskil Erlandssons (C) och gruppledare Mikael Dambergs (S) favoriträtter. Därefter debatterar deltagarna för sin maträtt följt av att gästerna serveras och får lägga sin röst.

Torsdag: 
På torsdag morgon (3/7) arrangerar medlemsbyrån Citat en frukost om Mångfald i kommunikationsbranschen på restaurang Vinäger. Jessica medverkar i panelen tillsammans med bl a. Seher Yilmaz, ordf Rättviseförmedlingen och Mernosh Saatchi, vd Humblestorm. Moderator är Alexandra Pascalidou. Frågor som: ”Hur ska vi få människor med annan etnisk och kulturell bakgrund att söka till vår bransch?” och ”Hur ska vi få våra kunder att förstå att de missar affärsmöjligheter genom att inte tänka in svenskar med olika bakgrund i sin kommunikation?” diskuteras. http://events.citat.com/sv/mangfald

Dagen fortsätter med seminarium hos Almega kl 13-14 i Almedagskupolen/Wisby Strand där ”Kreativitet som tillväxtmotor” är temat. Tillsammans med flera branschorganisationer diskuteras kreativitets betydelse för hela ekonomin och hur Sverige kan bli ett ännu mer kreativt land. Moderator är Per Schlingmann. Från KOMM:s medlemsbyrå Garbergs deltar Lotta Mårlind.
https://www.almega.se/kalendarium/kreativitet-som-tillvaxtmotor
Länk till webbsändning:
http://video.almega.se/secret/10027094/025925ca9dd4fc37958392c7b3583ef5

Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: