Kommbloggen

Roger Hatchuel Academy

Vid Roger Hatchuel Academy deltar studenter från hela världen som studerar reklam, marknadsföring, 
marknadskommunikation eller design. Deltagarna studerar trender och medverkar vid högklassiga 
seminarier. Handledarna består av några av världens mest framstående branschpersonligheter. Roger 
Hatchuel Academy är en vecka lång.

Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) är Sveriges representanter för Cannes Lions och har därför 
möjligheten att välja ut en
studentsom får gå vid Roger Hatchuel Academy.

Den student som väljs ut måste kunna närvara i Cannes under perioden 15-21 juni.
Programmet med seminariet, workshops etc. ingår men studenten får bekosta flyg och boende själv.
Dessutom för att söka måste man:
- Studera reklam, kommunikation, design eller marknadsföring
- Prata flytande engelska
- Vara mellan 18-23 år gammal

Här kan du ansöka. Avsluta med en motivering om varför vi ska välja just dig.

Sista dag att ansöka är den 7 maj 2014.

Gästbloggen: Tonje Halvorsen om Roger Hatchuel Academy 2013
Gästbloggen: Alexander Rehnby om Roger Hatchuel Academy 2102

 

En student om Miami Ad School Europe

Det är en måndag i början av mars. Solen skiner och även fast datumet säger annat så
luktar det sommar och träden blommar i rosa. Det är sista veckan på min andra termin
på Miami Ad School Europe och dagen då Face2Face börjar. De sista presentationerna
innan vi går på 3 veckors lov. Det har krävts jobb dygnet runt, ryggont och en söndermosad
hjärna. Men nu, lagom till att värmen svept över Hamburg, har jag avslutat min andra termin.

Min klass består av 13 personer. Copywriters och Art Directors, från världens alla hörn.
Jag lär mig lika mycket av dem som jag gör av mina lärare, varje dag. Vi backar upp
varandra när det är tungt och dansar med varandra när det är lätt. Tillsammans kommer
vi gå totalt åtta terminer (á tio veckor), varav tre spenderas ute på praktik. På listan av
byråer vi kan ansöka till finns t.ex. Droga5 i New York, Ogilvy i Sao Paolo och Le Bureau i
Stockholm. Lärarna på skolan är en bunt genier som på något sätt får oss att tänka annorlunda,
nytt och fritt i allt vi gör. De är creative directors, fotografer, typografer, komiker (ja, vi tar en
kurs i stand up comedy) etc. För att imponera krävs det mycket jobb och tid och det är ofta
man bara vill lägga sig på golvet och ge upp. Men – när det klickar så känns det helt fantastiskt.

När jag ser tillbaka på de två terminer jag gått hittills så är det rätt så fantastiskt hur mycket
jag och resten av mina klasskamrater lärt oss och utvecklats under så kort tid. Om det
fortsätter så här så tvekar jag inte en sekund på att vi kommer kunna gå hur långt vi vill.
Så se upp, för en ny generation reklamare är på väg och vi kommer inte vara rädda för att
skaka om i båten.


Frida Regeheim
Student på Miami Ad School Europe i Hamburg

Läs mer om skolan här

 

Cannesutställningen 2013

 

Canneslionsinbjudan4

KOMM har under november/december tagit de vinnande bidragen från Cannes
på Sverigeturné. Vi har besökt Stockholm, Malmö, Skellefteå och Göteborg och
i nästa vecka tar medlemsbyrån Norkay utställningen till Falun.  Drygt 600 gäster
har hittills besökt utställningen för att ta del av världens mest kreativa kommunikation

 

1470033 700543476645905 1727145290 n

1466065 693864360647150 1270883848 n

1454865 688779544488965 304583686 n

Extra tack till: The Fan Club, Valentin&Byhr, Norkay och Hotel Clarion Sign. 

 

Stockholm 12/11, start 17.00, Clarion Hotel Sign - Östra Järnvägsgatan 35

Malmö 20/11, start 16.30 - The Fan Club, Kalendegatan 10

Skellefteå 27/11, start 16.30 - Skellefteå Stadshotell, Stationsgatan 8-10

Göteborg 3/12, start 16.30 - Lokal: Valentin&Byhr, Vallgatan 30

Falun 10/12, Separat inbjudan.

 

 

Utbildningskalendarium vår -14


5-6/2: ALRT - Agency Leaders' Roundtable i London. Start omgång 2. 
Ett utbildningsprogram och nätverk för byråledare som pågår under ett års tid. Under programmet ges deltagarna i ALRT verktyg och inspiration genom regelbundna workshops och möten med externa föreläsare. Samtidigt blir man del av ett nätverk av byråledare för att utbyta erfarenheter och diskutera gemensamma frågor. Omgång 2 inleds med inspirationsdagar i London där deltagarna får träffa framstående ledarskapsprofiler. Endast 1 plats kvar.Mer info här.

11/2: VARU (Vidareutbildning Ansvarig Reklamutgivare)-kurs
VARU riktar sig till dig som redan är ansvarig reklamutgivare. Kursen är en vidareutbildning och uppdatering av ARU men syftar även till att fördjupa den juridiska kompetensen. Ett krav för medlemskap samt bibehållande av medlemskap i förbundet är att minst en anställd har ARU-kompetens, vilket innefattar uppdatering med VARU-kurs vart fjärde år.
Tid: 9.00-17.00 Plats: KOMM, Sveavägen 32, Stockholm Pris: medlem 7870:-,  icke-medlem 9850:-
Anmäl dig här

13/2: Seminarium om byråsamarbete med Sveriges Annonsörer
Hur skapar och utvecklar man relationen mellan byrå och kund för ett långsiktigt och lönsamt samarbete. Max Aperia, byråvalskonsult föreläser och Klas Tjebbes, ordf KOMMs pitchkommitté pratar kring pitchrekommendationerna.
Tid: 14.30-16.30 Plats: The Fan Club, Kalendegatan 10, Malmö Pris: kostnadsfritt (endast medlemmar)
Anmäl dig här

18/2: Seminarium om byråsamarbete med Sveriges Annonsörer
Hur skapar och utvecklar man relationen mellan byrå och kund för ett långsiktigt och lönsamt samarbete. Max Aperia, byråvalskonsult föreläser.
Plats: Momentum, Kungstorget 7, Göteborg Pris: kostnadsfritt (endast medlemmar)
Anmäl dig här

11/3 Medlemsforum. Tema: Jämställdhetsplan
I fjol genomfördes tre seminarium om implementering av jämställdhetsplan på byråerna. Totalt 25 deltagare närvarade och nu bjuder förbundet in till ett samtal kring arbetet med Maria Idänge, konsult inom HR- och chefsstöd. Välkommen till ett öppet forum för uppföljning och för att utbyta erfarenheter och tankar.
Tid: Frukost från kl 8.15, samtal 8.30-9.30 Plats: KOMM, Sveavägen 32, Stockholm Pris:kostnadsfritt (endast medlemmar)
Anmäl dig här

13/3: Seminarium om effektmätning med Mats Rönne, Penetrace
Hur kan du som byrå initiera och använda effektmätningar och kampanjuppföljning som ett verktyg för att utveckla och förstärka samarbetet med din kund - och därmed också utveckla din egen affär? Mats Rönne, affärsutvecklingsansvarig på Penetrace (och tidigare bl a ordförande för Sveriges Annonsörer) ger sin syn på hur byrån kan bli en viktigare affärspartner i samarbetet med kunden. 
Tid: frukost från 8.30, seminarium: 8.45-10.00 Plats: KOMM, Sveavägen 32, Stockholm Pris:kostnadsfritt (endast medlemmar)
Anmäl dig här

16/1-10/4: EAC (European Advertising Certificate)
Europeisk diplomutbildning på grundläggande nivå, European Advertising Certificate (EAC) som riktar sig till medarbetare på medlemsbyrå. Utbildningen drivs av EACA. 
Plats: Onlinestudier Pris: kostnadsfritt, tentamen för utbildningsbevis 220 euros. 
Mer info här

KOMM:s utbildningsprogram arbetas fram tillsammans med Utbildningskommittén som består av Petronella Panérus, Great Works, Katarina Fredén, Svensson, Peter Linder, WBL, Christina Nylander, Komm, Erik Wunsche, Ruth,  Johan Öhlin, Lowe Brindfors och Magnus Hjelmare, BERG (ny ordförande som ersätter Peter Linder).

Har du tankar, synpunkter eller frågor är du välkommen att kontakta kommittén påDen här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Mad Women på Marknadsförbundet i Umeå

Under fredagen föreläste Christina Knight för Marknadsföreningen i Umeå. Med fullsatt publik på Folkets
hus berättade Christina om boken Mad Women, sina reflektioner och mycket mer. Se bilder från dagen nedan.

 

bild-85

bild-88

bild-87

Efter seminariet fanns Christinas bok Mad Women- A herstory of advertising till försäljning. 

 

 

Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: