Kommbloggen



Epic, boklansering, inspiration och mingel.



Semestrarna börjar lida mot sitt slut och för att starta igång hösten bjuder Guldägget in till en eftermiddag fylld av inspiration.


Möt Fredrik Hallberg, forskare inom digitala medier som
 genom sina studier har svaret på många marknadsförares största frågor just nu. Lyssna också på några av årets Guldäggsvinnare, bläddra i boken och få förhandsinfo om Guldäggets nya digitala plattform. Varmt välkommen till Berghs den 27 augusti kl 13.10-16.00. Se fullt program nedan.
 


PROGRAM
13.10-13.30 Kaffe och lunchmacka serveras.
13.30-14.10 Fredrik Hallberg: "Den engagerade konsumentens död".

14.10-15.00 Guldäggsvinnare om belönade kampanjer.
15.00-15.20 Presentation av Guldäggets nya sajt.
15.20-16.00 Mingel. Vi bjuder på dryck och snacks.


PLATS
Berghs School of Communication, Sveavägen 36, aulan.
 
ANMÄL DIG HÄR




Gångna Cannes Lions och nästa veckas Almedalen


Det har varit en inspirerande och händelserik vecka i Cannes. Vi fanns på plats och arrangerade mingel, seminarier och workshops tillsammans med Handelsminister Ewa Björling i sällskap av UD och svenska ambassaden i Paris.

Veckan inleddes med Svenskmingel på Le Goeland. Minglet är en återkommande samlingsplats för branschkollegor, kunder och studenter och anordnades av KOMM och Dagens Media tillsammans med partners Sportsverige och Hemnet.


Se bilder från minglet här

Värdbyrå till årets ”Morning with Creatives” var Prime. Under morgonen diskuterade en panel svensk kreativitet och våra framgångar under temat: DEMOCRACY+CREATIVITY=DEMOCREATIVITY? Där togs bl a tolerans och öppenhet upp som viktiga drivkrafter för kreativitet. Panelen bestod av: Richard Pinder, VD, UK och Internationella Crispin Porter+Bogusky, Tobias Nordström, Head of Planning, Forsman & Bodenfors, Camilla Wallander, VD, Berghs School of Communications, Ewa Björling, Handelsminister, Hedvig Hagwall Bruckner, Copywriter. Moderator var Tom Beckman, ECD, Prime och Global Chair of Creative Collective på Weber Shandwick. Ett fyrtiotal utländska journalister och kreatörer fanns på plats.

Bilder från morgonen

Därefter följde möten med Handelsministern och byråer, uppdragsgivare och även festivalgeneralen Philip Thomas.

Totalt tog Sverige hem 33 lejon varav 2 fantastiska Grand Prix till Forsman & Bodenfors, som också blev utsedda till ”Independent agency of the year”. De svenska Young Lions teamen tog hem 2 silver och i Future Lions tog Berghs-studenterna hem 2 guld. Berghs utsågs också för tredje året till ”School of the year”. Ett framgångsrikt Sverige-år med andra ord.

Ett stort grattis till alla vinnare och tack till alla medverkande gäster och deltagare.


Nästa vecka åker vi till Almedalen

Förbundet är närvarande under Almedalsveckan och deltar i panelsamtal och seminarium. Måndag till fredag kl 17.45-19.00 arrangeras kommunikatörsmingel i Nowas & Resumés trädgård, Kronstallgränd (100 meter från Donners plats). Mellan Ca 18-18.20 hålls dagligen Speakers Corner, ett samtalsforum med olika teman och gäster.

Ett urval av förbundet och medlemmarnas program:

Måndag: 
På måndagen (30/6) kl 13-14 deltar Jessica och Guldägget i Svensk Forms panelsamtal om Designutmärkelsernas betydelse för Sverige/Kan man tävla i Design?
 Representanter från Sveriges främsta designutmärkelser finns på plats. Platsen är Liljehornska husets gård, Strandgatan 16 A. 
Länk till webbsändning: http://vimeo.com/99882797
http://svenskform.se/kalendarium/almedalen-arkitektur-och-designdagen/


Sveriges Kommunikatörer bjuder kl 13.30-14.30 in till en live-workshop där deltagarna uppmanas att lösa tre utmaningar på jämställdhetsområdet i kommunikationsbranschen. Bland de medverkande finns bl a Christina Knight från medlemsbyrån INGO, Helena Norrman, kommunikationsdirektör, Ericsson. Fredrik Wass, konsult, Intellecta och Andreas Drufva, marknadschef, Rättviseförmedlingen.
https://www.facebook.com/events/1505287603020402/


Tisdag:
 
Under kvällen (1/7) kl 17.45-19.00 diskuteras 
Egen, köpt eller förtjänad kommunikation – vem vinner?” i Speakers Corner, Nowas och Resumés trädgård. Jessica är med i panelen tillsammans med Calle Ericsson, VD Appelberg Publishing Group, Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet. Moderator: Rune Nordström, vice VD Nowa Kommunikation.
Länk till webbsändning: 
https://webbmediahuset.solidtango.com/video/nowa-01-jul-18-26
Mer info:
http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/22897;jsessionid=21F26FF4E7101650374CCA9B27FDF5D9?redir=%23eidx_2

Onsdag: 
På onsdag (2/7) bjuder medlemsbyrån Hill+Knowlton in till MA(K)TKAMPEN kl 12-12.50. Kocklandslaget tolkar landsbygdsminister Eskil Erlandssons (C) och gruppledare Mikael Dambergs (S) favoriträtter. Därefter debatterar deltagarna för sin maträtt följt av att gästerna serveras och får lägga sin röst.

Torsdag: 
På torsdag morgon (3/7) arrangerar medlemsbyrån Citat en frukost om Mångfald i kommunikationsbranschen på restaurang Vinäger. Jessica medverkar i panelen tillsammans med bl a. Seher Yilmaz, ordf Rättviseförmedlingen och Mernosh Saatchi, vd Humblestorm. Moderator är Alexandra Pascalidou. Frågor som: ”Hur ska vi få människor med annan etnisk och kulturell bakgrund att söka till vår bransch?” och ”Hur ska vi få våra kunder att förstå att de missar affärsmöjligheter genom att inte tänka in svenskar med olika bakgrund i sin kommunikation?” diskuteras. http://events.citat.com/sv/mangfald

Dagen fortsätter med seminarium hos Almega kl 13-14 i Almedagskupolen/Wisby Strand där ”Kreativitet som tillväxtmotor” är temat. Tillsammans med flera branschorganisationer diskuteras kreativitets betydelse för hela ekonomin och hur Sverige kan bli ett ännu mer kreativt land. Moderator är Per Schlingmann. Från KOMM:s medlemsbyrå Garbergs deltar Lotta Mårlind.
https://www.almega.se/kalendarium/kreativitet-som-tillvaxtmotor
Länk till webbsändning:
http://video.almega.se/secret/10027094/025925ca9dd4fc37958392c7b3583ef5



Cannes-Lions-Logo-2014


Svenskar i juryn

I årets Cannes Lions sitter totalt 13 svenskar i 12 kategorier. Se hela listan nedan.


Branded Content
Ulla-Karin Barrett, The Fan Club

Innovation
Sune Kaae, R/GA

PR
Desirée Maurd, Forsman & Bodenfors

Radio
Emma Eriksson, Le Bureau

Craft
Pia Dueholm, Ingo
Jenny Gadd, Johannes Leonardo, NY

Film
Petra Albrektsson, Åkestam Holst

Media
Annika Rehn Frobell, Lowe Brindfors

Promo & Activation
Hedvig Hagwall Bruckner, King

Direct
Fredrik Simonsson, DDB

Design
Catrin Vagnemark, BVD

Cyber
Tony Högqvist, Perfect Fools

Young Directors Award 
Ysabel Knyphausen



Cannes Lions 2014 - vinnarlistan

Totalt tog Sverige hem 33 lejon, varav 2 Grand Prix och 8 guldlejon till Forsman & Bodenfors samt 1 guldlejon till INGO.


ingo dill

Lejon till svenska byråer:
Forsman & Bodenfors: 2 Grand Prix, 8 guld, 8 silver, 2 brons
Ingo: 1 guld, 1 brons
Åkestam Holst: 2 silver, 1 brons
North Kingdom: 1 brons
M&C Saatchi: 1 brons
Happy Tear: 1 brons
IUM: 1 brons
Deportivo: 1 brons
DDB Stockholm: 1 brons
Volontaire: 1 brons
Lelo: 1 lejon (ingen valör)

Specialpriser:
School of the year: Berghs School of Communication
Independent agency of the year: Forsman & Bodenfors
Future Lions: 2 guld 
Young Lions: 2 silver

Skärmavbild 2014-06-24 kl. 09.37.21 1

 

 
KOMM och Dagens Media tillsammans med partner Getty Images bjuder in till mingel på Volvo Cars Showroom måndag den 12 maj kl 17-20. 
 
Välkommen att träffa branschkollegor och var på plats när de vinnande teamen i Young Lions Sverige presenteras. Möt också Nina Åkestam, reklamforskare och skribent som berättar om sin bok Meningen med hela skiten.
 
Program 
- Kl 17.00 Dörrarna öppnas

- Kl 17.30 Prisutdelning Young Lions Sverige

Intervju med Nina Åkestam


Minglet fortsätter till kl 20.00 


 
ANMÄL DIG HÄR


 
Plats: Volvo Cars Showroom, Kungsträdgården, Stockholm 


 
Varmt välkommen önskar

KOMM, Dagens Media och Getty Images

       

Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: