Gästbloggen


And counting.

Jag vet hur det ser ut. Ändå kan jag inte låta bli att slås ned när siffrorna iskallt sköljer över mig där jag sitter, omgiven av spelutvecklare och journalister, professorer och regissörer, kulturministrar och chefredaktörer. Efter 40 års jämställdhetsarbete i Norden, är 80% av de anlitade experterna som uttalar sig i medierna fortfarande män. En genomlysning av en helt vanlig DN en helt vanlig dag visar att 7 av 10 artiklar handlar om män. På film spelas 6 av 10 huvudroller av män, med all sannolikhet regisserade av män. I en av de snabbast växande branscherna, spelindustrin, är 85% av spelutvecklarna män. Inom såväl reklambranschen som i nyhetsrummet råder glädjande nog balans på ytan, men ännu dominerar män toppskiktet, i ledningsgrupperna och inom vissa yrkeskategorier.

Nu gick inte konferensen ”Nordic Gender & Media Forum” i Bergen ut på att prata statistik. Syftet med hela tillställningen är att komma vidare i jämställdhetsarbetet genom konkreta förslag, erfarenhetsutbyten, goda exempel och inspiration. Och det är därför jag själv i rollen som ordförande i HR2020-kommittén medverkar. Arrangören Nordicom (Nordic Information Center for Media and Communication Research) har nämligen uppmärksammat branschorganisationens arbete för en bransch i balans 2020, och har bjudit in KOMM för att vi ska berätta om arbetet med bland annat stadgeändringen, MadWomen och Framtidsstipendiet.

Många diskussioner under dagen handlade om jämställdhet som en demokratisk fråga, att göra alla röster hörda. Om arbetet med att få kvinnor att vilja uttala sig i medierna och våga ta rollen som ledare. Goda exempel lyftes fram. Som Rättviseförmedlingens lista på kvinnliga experter inom olika områden. Som Sara Lindquists insats för att lyfta fram en minoritet inom minoriteten, Queering Sapmi (samiska berättelser bortanför normen). Som organisationen Allt Är Möjligt och deras arbete mot diskriminering, fördomar och för att synliggöra stereotyperna inom reklam och medier. Som pilotprojektet i Helsingfors där alla fakta i en jobbansökan som kan härröras till kön, ålder och härkomst tas bort för att kunna fokusera på kompetens framför något annat. Eller som GoKväll-redaktionen där man satt i system att varje dag räkna antalet män och kvinnor i teamet och notera resultatet på en tavla inför morgondagens arbete.

Från att inledningsvis ha blivit nedtryckt i skoskaften, kunde jag lämna konferensen med en förhoppning om att det blir bättre. Inspirerad av att visa på alternativen, lyfta fram både kvinnliga och manliga förebilder, arbeta långsiktigt, nätverka över alla gränser, våga förändra mönster och, framför allt, fortsätta räkna och synliggöra resultaten.

Christina Gillberg, ordförande HR2020-kommittén

HR2020-kommittén har mångfald i fokus år 2014. Trots det avstannar inte arbetet med att belysa genusfrågorna i vår bransch. Vi utbyter erfarenheter, samlar på oss och sprider goda exempel, verkar över landsgränserna och samarbetar med olika organisationer för att få en bransch i balans 2020. Som i det här exemplet med Nordicom, en institution inom Nordiska Ministerrådet, och Nordic Gender & Media Forum. 


Kari Birkeland-1

Kari Birkeland
 var moderator under hela dagen och inledde debatten. Hon var en av pionjärerna inom NOK TV2, nyhetsankare inom TV2 i åtta år, samt värd och reporter för Lørdagsmagasinet ("Saturday Review"), numera producent på Meyer Film.


Paneldebatt-1

I paneldebatten deltog 
Suzanne Moll, tidigare chefsredaktör på Radio24syv, Berlingske Tidene, programdirektör på TV2 radio och numera internationell mediarådgivare i bland andra Libyen, Kirgistan, Botsvana och Zambia, Sara Eriksson, chefsredaktör för finska magasinet Astra, Anna-Klara Bratt, chefsredaktör för Feministiskt Perspektiv, Johanna Koljonen, finlands-svensk radio- och tv-värd, kritiker, skribent och bloggare. Kari øritsland, strategisk rådgivare på Brandity, Kerstin Brunnberg, journalist och tidigare vd för Sveriges Radio. 



Mad Women i Mexico!


Den 4 och 5 juni föreläser vår egna Mad Woman, Christina Knight i Mexico City inbjuden av Svenska Ambassaden och Svenska Handelskammaren, som arbetar med ett tre-årigt jämställdhetsprojekt i Mexico. Christina kommer att tala till näringslivet och till reklamstudenter och byråer under två olika event för och dela med sig av sina tankar och sin research i boken "Mad Women – A Herstory of Advertising".


- Det ska bli oerhört intressant att möta både företag och reklambransch i en kultur som är så olik vår egen, för att lära mer om vilka utmaningar de upplever att de står inför, såväl som dela med oss av hur vi arbetar och resonerar kring jämställdhet och gender i kommunikationsbranschen.

El techo de cristal, 4 juni
Roles en la comunicación, 5 juni


 

När den heter The 50% Conference är vi i mål!

 
Precis som förra året kickstartade årets version av "The 3% Conference" med ett anförande av Cindy Gallop. Och precis som förra året hölls konferensen i San Francisco. Men i år attraherade tillställningen dubbelt så många delegater – närmare 400 delegater från tio olika länder och många fler män än 2012. Komm! skickade Christina Knight, Creative Director på INGO i Stockholm, både för att bevaka konferensen, men också för att prata om och sälja boken "Mad Women – A Herstory in Advertising", utgiven av Komm.

061-SAH 1778
Det var en rörd Kat Gordon som hälsade välkommen på The Intercontinental Hotel i SF, den 16 och 17 oktober.

- Det är helt otroligt vad som hänt under de 12 månader sedan vi sågs sist, berättar Kat. Vi har turnerat för utsålda hus med vårt budskap kring 3% i Boston, Seattle, Boulder och Los Angeles. Konferensen har vunnit "Conference of the Year" vid Women Entrepreneur's Rock the World conference i New York och jag hedrades med utmärkelsen "Marketers that Matter" award from Wall St. Journal och The Sage Group. Nu finns det planer att ta eventet vidare ut i världen, bland annat till London. "It's not an event, it's a movement!"

 

Runt 70 olika talare berörde allt från kvinnligt ledarskap, entreprenörskap, byråkulturer, work-life-balance, utmaningarna med att vara mammaledig och att kunna komma tillbaka till jobbet på ett bra sätt till framtida utmaningar, teknisk utveckling och en enorm längtan efter mångfald inte bara vad gäller genus.

 

3procent 3

Cindy Gallops brandtal var lika inspirerande som förra året, men med ett konstruktivt tillägg i form av "micro-actions". Vi vet ju alla hur inspirerande det kan vara att delta på bra konferenser, men också hur svårt det kan vara att tillämpa de nya kunskaperna när man kommer tillbaka till jobbet, i vardagen. Du kan se och höra Cindys anförande på http://3percentconf.com/blog/2013/10/force-for-change-cindy-gallop/ Cindy var också en av de personer som under de två dagarna både lovordade Facebooks Sheryl Sandebergs "Lean In", men också hade en kritisk syn på hennes uppmaning, dvs. att vi alltför länge har lutat oss in i den rådande normen, det rådande systemet och anpassat oss till det, ofta till ett högt pris. Samma diskussion kom upp i paneldebatten jag satt med i, under rubriken "It Should Be Called Maternity Leave, Not Maternity Exit". Jag konstaterade att jag under bägge mina mammaledigheter upplevt att jag anpassat mig (sagt upp mig från stor byrå, startat eget samt frilansat för att få ihop work-life-balansen). Och då kommer jag ändå från det land som hyllas som det mest utvecklade vad gäller föräldraledighet. Publiken höll på att formlogen trilla av stolen när jag kunde berätta om våra 480 dagar, varav 60 öronmärks för pappan. Situationen är en helt annan i USA, med max 2-3 månaders ledighet. Då får man ändå lovorda Sheryl som ändå såg till att fixa en särskild p-plats närmast entrén till facebook för gravida kvinnor.


Mångfald och lönsamhet
Ett återkommande tema var också att gender- och mångfaldsfrågan inte bara är en rättvisefråga för individen, utan i allra högsta grad en överlevnadsfråga för kommunikationsbranschen. Om vi ska lyckas träffa rätt i samhällets numera mångfacetterade målgrupper måste byråerna spegla verkligheten.

- Diversity and gender isn't an HR-issue, it's a business case, slog Vicky Vong, CEO på DAE i San Francisco. Och mycket riktigt är medvetenheten stor om att en bransch i bättre balans, med en större andel kvinnor i både ledande och kreativa positioner påverkar lönsamheten.

- Några som kunde vittna om detta utifrån "hands-on" erfarenhet var de 97% som ställde upp i en paneldebatt – dvs. byråledare och Executive Creative Directors som både rekryterat och befodrat kvinnliga kreatörer och CD:s. Ta gärna del av deras diskussion på http://3percentconf.com/blog/2013/10/97-percent-speak-panel/

När Rob Schwartz, Global Creative President på TBWA efterlyste en dokumentation av några av branschens kvinnliga legender som förebilder, kändes det bra att i pausen kunna sticka "Mad Women" i hans hand och säga "You asked for it, you got it!"

De mest hjärtliga skratten fick trots allt Scott Stratten, Sociala medier-geni, kanandensare och författare till boken "QR-Codes Kill Kittens". Ta del av hans galna övertygelse på http://3percentconf.com/blog/2013/10/qr-codes-creatives-cautionary-tale/

 

3procent 1


Mad Women hälsar på  EX14


Den 16 maj föreläste Christina Knight om behovet av genderbalans i kommunikationsbranschen och i publiken fanns avgångseleverna i Grafisk design och kommunikation vid Linköpings universitet. Varje år släpper GDK ifrån sig en ny kull med framtidens kreatörer, strateger, projektledare, webbutvecklare och interaktionsdesigners. Och det visade sig vara ett intresserat gäng som gärna ställde frågor kring vad bristen på kvinnor i reklambranschen för med sig, både vad gäller byråkulturer och hur kommunikationen utformas.

- Det är intressant att diskutera frågan med en yngre generation som inte ännu är del av eller fast i branschens traditionella strukturer utan som tvärtom förväntar sig och kommer att kräva en jämställd bransch som bättre speglar samhällets mångfald, berättar, Christina Knight.




14231074114 84d96b0338 z

14214805374 af34ec263d z

14214806144 86556a7848 o

14212576262 4725003406 o
Foto: Kajsa Westberg och Effie Trikili

Hösten 2013: Branschens kalendarium

Ett urval av evenemang utanför KOMM:s kalendarium:
5 sep. Inhouse-dagen >>
9 sep. Reputation Day >>
4-5 okt. Create for Change >>
10 okt. Tendensdagen >>
10 okt. eCom 2013 >> (Anmälningskod för kostnadsfritt inträde: INV-komm2013)
Höst -13. Erbjudande från Grafikens Hus till KOMM:s medlemmar

Uppdateras kontinuerligt..

 

 

Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: