Om oss

Komm är en branschorganisation för byråer och företag i hela Sverige som jobbar med marknadsföring och kommunikation.

Idag är vi nästan 250 medlemsföretag. Vi hjälper våra medlemmar att skapa bättre kommunikation och bättre affärer. Både för sig själva och för sina kunder. Kanske kan vi hjälpa dig också?

Komm erbjuder verktyg, tjänster och förmåner som hjälper våra medlemmar att utveckla sin byrå och bli en vassare, proffsigare och mer respekterad partner på marknaden; en partner som levererar ett tydligare och mer relevant värde. Vi arbetar för sundare samarbeten mellan uppdragsgivare och byrå och driver hela branschen framåt genom att stötta, utbilda och inspirera medlemsbyråer till att bli mer professionella, kreativa, hållbara, inkluderande och lönsamma.

Vi driver viktiga branschövergripande frågor och arbetar för att öka förståelsen och kunskapen för den goda kommunikationens kraft och roll. Något som i förlängningen hjälper till att utveckla hela branschen samt öka värdet och betalningsviljan för våra medlemmars tjänster.

Allt med målet att få en mer kreativ, inkluderande och hållbar bransch – och för att skapa såväl bättre kommunikation som bättre affärer.

Nyhet

12.04.24

Komms nyhetsbrev #april 2024

CommToAct förstärks & får EU-stöd, briefsläpp i Young Lions och snart dags för årets stora gala!

Nyhet

12.04.24

CommToAct förstärks – två nya bransch­organisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhets­frågor relevanta för marknads- och kommunikations­bransch­en, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande bransch­organisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet. I samband med detta tillsätts en verksamhetsansvarig och initiativet blir ett gemensamt verksamhetsområde som samägs av initiativtagarna. 

Nyhet

11.04.24

Förtydligande från ICC gällande AI

Internationella Handelskammaren (ICC) förtydligar nu att ICC:s regler för reklam och marknads­kommunikation också gäller för reklam skapad med hjälp av AI. Oavsett med vilka hjälpmedel reklam skapas gäller alltså de ”vanliga” reglerna.

Nyhet

08.04.24

Cannes Lions jury 2024

Sveriges Kommunikations­byråer är sedan 2004 officiell partner till Cannes Lions och meddelar nu vilka svenskar som finns representerade i årets awarding jury i Cannes.

Nyhet

27.03.24

Anmälan till Young Lions har öppnat

TV4 fortsätter att satsa på branschens unga talanger och går återigen in som partner för Young Lions Sverige 2024

Nyhet

Linda Nilsson, vd Komm / 26.03.24

Länge leve mänsklig kreativitet!

I den digitala tidsåldern är det frestande att förlita sig helt på teknik och automatisering. Men om vi vill skapa reklam som verkligen engagerar, påverkar och skiljer sig från mängden, är det avgörande att fortsätta investera i kompetenta kreativa människor.

Nyhet

Johanna Lindberg, Abby World / 22.03.24

Empati, åh fan-faktorn och vikten av det mänskliga samtalet 

Johanna Lindberg, jurymedlem i PR-kategorin och Head of Comms Strategy på Abby World.

Nyhet

Hållbarhet

Zalando tar bort vilseledande miljöpåståenden efter EU-koordinerad insats

Konsumentverket har varit med och lett en EU-koordinerad insats av webbutiken Zalando. Efter dialog med företaget slutar de nu med flera miljöpåståenden inklusive märkningar som varit missvisande.

Nyhet

19.03.24

Felicia Niklasson på Yrgo i Göteborg tilldelas Roger Hatchuel Student Academy Stipendiet

Roger Hatchuel Student Academy är ett globalt 6-dagars program som pågår under Cannes Lions Festivalen i Frankrike. 2024 års stipendium tilldelas Felicia Niklasson på Yrgo i Göteborg.

Nyhet

Cannes Lions

Skicka in till Act Responsible

ACT står för Advertising Community Together. Organisationen är en internationell ideell organisation och är en del av UN Global Compact. Act har årligen en utställning under Cannes Lions Festival of Creativity där utvalda annonser visas.

Vill du veta mer?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!