Cannes Lions

Cannes Lions är den internationellt mest prestigefyllda och omfattande reklamtävlingen. Cannes Lions är emellertid inte bara en tävling, utan består av en vecka fylld med seminarier, workshops, filmvisningar och utställningar med världens bästa reklam.

Varje år deltar cirka 20.000 personer från hela världen. Inom Cannes Lions-tävlingarna ryms också Young Lions, för unga kreatörer. I Sverige är det Sveriges Kommunikationsbyråer som ordnar uttagningstävlingen.

Sveriges Kommunikationsbyråer är sedan 2004 svenska officiell representanterna för Cannes Lions. Detta innebär en möjlighet att påverka tävlingens utveckling på lång och på kort sikt, men framförallt att bevaka Sveriges intressen. För branschens skull uppmanar vi så många som möjligt att delta i den utbildning och inspiration som Cannes-veckan innebär. Antal svenska festivaldelegater ökade från 2005 till 2006 från cirka 100 personer till ca 200 personer. Sveriges Kommunikationsbyråer bjuder också in samarbetspartners i Guldägget från kundsidan för inspiration och nätverksbyggande. Som representant för Cannes Lions är det också Sveriges Kommunikationsbyråers uppgift att varje år rekommendera vilka svenska jurymedlemmar som bör ingå i tävlingens olika jurygrupper.

Vår målsättning är att varje år få möjligheten att arrangera ett seminarium som profilerar svensk reklam under Cannes Lions.

Sedan 2003 arrangerar Sveriges Kommunikationsbyråer den så kallade Svenskbaren. Måndag–torsdag 17.00–19.00 under Cannes Lions-veckan fungerar strandbaren Le Goeland som vattenhål och mötesplats för svenskarna på plats. Förutom att få något svalkande att dricka skapar detta ett tillfälle att utbyta idéer, umgås med resten av branschen, knyta nya kontakter över byrågränserna och träffa de svenska jurymedlemmarna.

 
Sveriges Kommunikationsbyråer Sveavägen 32, SE-111 34 Stockholm komm.se t: 46 8 679 08 00 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i din e-post: