Sveriges Kommunikations­byråer

Varmt välkommen till Komm – bransch­organisationen för företag som jobbar med marknads­föring och kommunikation. Vi hjälper våra medlemmar att skapa bättre kommunikation och bättre affärer.

Nyhet

16.04.24

Komm inleder samarbete med TRUE Original

Komm har funnits i över 100 år och gissningsvis har vi tryckt hundratusentals medlems­bevis, kursintyg och andra utmärkelser. Under 2024 kan våra medlemmar förvänta sig att få dessa i en helt ny form via TRUE.

Nyhet

12.04.24

Komms nyhetsbrev #april 2024

CommToAct förstärks & får EU-stöd, briefsläpp i Young Lions och snart dags för årets stora gala!

Nyhet

12.04.24

CommToAct förstärks – två nya bransch­organisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhets­frågor relevanta för marknads- och kommunikations­bransch­en, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande bransch­organisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet. I samband med detta tillsätts en verksamhetsansvarig och initiativet blir ett gemensamt verksamhetsområde som samägs av initiativtagarna. 

Nyhet

11.04.24

Förtydligande från ICC gällande AI

Internationella Handelskammaren (ICC) förtydligar nu att ICC:s regler för reklam och marknads­kommunikation också gäller för reklam skapad med hjälp av AI. Oavsett med vilka hjälpmedel reklam skapas gäller alltså de ”vanliga” reglerna.

Nyhet

08.04.24

Cannes Lions jury 2024

Sveriges Kommunikations­byråer är sedan 2004 officiell partner till Cannes Lions och meddelar nu vilka svenskar som finns representerade i årets awarding jury i Cannes.

Nyhet

27.03.24

Anmälan till Young Lions har öppnat

TV4 fortsätter att satsa på branschens unga talanger och går återigen in som partner för Young Lions Sverige 2024

Nyhet

Linda Nilsson, vd Komm / 26.03.24

Länge leve mänsklig kreativitet!

I den digitala tidsåldern är det frestande att förlita sig helt på teknik och automatisering. Men om vi vill skapa reklam som verkligen engagerar, påverkar och skiljer sig från mängden, är det avgörande att fortsätta investera i kompetenta kreativa människor.

Nyhet

Johanna Lindberg, Abby World / 22.03.24

Empati, åh fan-faktorn och vikten av det mänskliga samtalet 

Johanna Lindberg, jurymedlem i PR-kategorin och Head of Comms Strategy på Abby World.

Nyhet

Hållbarhet

Zalando tar bort vilseledande miljöpåståenden efter EU-koordinerad insats

Konsumentverket har varit med och lett en EU-koordinerad insats av webbutiken Zalando. Efter dialog med företaget slutar de nu med flera miljöpåståenden inklusive märkningar som varit missvisande.

Nyhet

19.03.24

Felicia Niklasson på Yrgo i Göteborg tilldelas Roger Hatchuel Student Academy Stipendiet

Roger Hatchuel Student Academy är ett globalt 6-dagars program som pågår under Cannes Lions Festivalen i Frankrike. 2024 års stipendium tilldelas Felicia Niklasson på Yrgo i Göteborg.

Medlemskap

Komm är öppet för byråer och företag i hela Sverige som jobbar med marknads­föring och kommunikation – oavsett disciplin.